- fre 26 nov 2021, 07:37
#1475860
Sist ut i den här följetången av transmissionssteg är vinkelväxeln.
Det är oxå den som kräver mest (fortfarande hyfsat enkelt) jobb, man måste bort med skyddet under motorn och dessutom underlättar det om man tar bort en slangstump på ett luftrör som går under motorn. Precis som med bakaxeln så är oljepluggen av typen m18 och det finns ingen urtappningsplugg utan oljan måste sugas ur.
Jag lyckades bara suga ur ca 4dl, därför gjorde jag likadant som på bakaxeln, dvs ur med 4dl, i med 4 nya dl, köra en sväng och sedan upprepade jag proceduren. På så vis bör ca 75% av oljan bli utbytt.
Det var stor skillnad i färg på de första 4dl jag fick ur och andra gången.
Det är oxå den som kräver mest (fortfarande hyfsat enkelt) jobb, man måste bort med skyddet under motorn och dessutom underlättar det om man tar bort en slangstump på ett luftrör som går under motorn. Precis som med bakaxeln så är oljepluggen av typen m18 och det finns ingen urtappningsplugg utan oljan måste sugas ur.
Jag lyckades bara suga ur ca 4dl, därför gjorde jag likadant som på bakaxeln, dvs ur med 4dl, i med 4 nya dl, köra en sväng och sedan upprepade jag proceduren. På så vis bör ca 75% av oljan bli utbytt.
Det var stor skillnad i färg på de första 4dl jag fick ur och andra gången.
XC70 D4 AWD Classic Sport -16
Garagetråden
Garagetråden