Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1475860
Sist ut i den här följetången av transmissionssteg är vinkelväxeln.
Det är oxå den som kräver mest (fortfarande hyfsat enkelt) jobb, man måste bort med skyddet under motorn och dessutom underlättar det om man tar bort en slangstump på ett luftrör som går under motorn. Precis som med bakaxeln så är oljepluggen av typen m18 och det finns ingen urtappningsplugg utan oljan måste sugas ur.
Jag lyckades bara suga ur ca 4dl, därför gjorde jag likadant som på bakaxeln, dvs ur med 4dl, i med 4 nya dl, köra en sväng och sedan upprepade jag proceduren. På så vis bör ca 75% av oljan bli utbytt.
Det var stor skillnad i färg på de första 4dl jag fick ur och andra gången.
IMG_2760.JPG
IMG_2760.JPG (2.77 MiB) Visad 453 gånger
IMG_2762.JPG
IMG_2762.JPG (3.03 MiB) Visad 453 gånger
#1476243
Gabriel skrev: ons 24 nov 2021, 07:23 Då blev det dax för översyn av Haldex-lådan.
Jag lät min Volvoverkstad göra ett oljebyte vid 5000 mil, därför förväntade jag mig inte att det skulle se allt för illa ut. Men jag hade fel. Pumpens sil var helt täckt av föroreningar och även pumphuset var i behov av en ordentlig rengöring.
Eftersom jag inte gjorde förra oljebytet själv så vet jag inte hur noga den rengöringen utfördes, eller om det utfördes någon rengöring alls? Men en sak är i alla fall klar, dessa Haldexlådor behöver regelbunden tillsyn.

Arbetet är tämligen enkelt, det är lätt att demontera pumpen och även påfyllningspluggen är hyfsat enkel att komma åt.

IMG_2755.JPG
IMG_2756.JPG
IMG_2757.JPG
Har tänkt göra detta jobb några månader nu, men undrar ifall du bytt o-ringarna till pumpen eller återmonterade du med samma?

Ser ut som du håller på och grejar i ett vanligt garage, hur sätter du nivån på haldex oljan? Pallbockar eller hur lyfter du bilen så den blir plan?
#1476251
Jag bytte inte O-ringarna, de såg fina ut så jag ansåg att de kunde återmonteras.

Jag har en saxlyft i mitt garage, den är hyfsat plan så det blir ytterst lite lutning på bilen när jag lyfter den.
Haldexenheten fyllde jag full, körde några km och fyllde den sen full igen.
#1476253
Okey, jag antar att det blir mycket lättare med lyft, får åka till polaren som också har saxlyft och utföra detta.
Jag struntar nog också i att byta o-ringarna.

Min bil har gått 8500mil och oljan är aldrig bytt vad jag vet, så det är nog dags.
#1477942
Jag läste på ett annat forum om en person som hade erfarenhet av att transmissionsolja av typen "limited slip" kunde skikta sig med tiden. Jag ser det som troligt att Haldex-oljan innehåller limited slip-tillsatser eftersom det är den funktionen som lamellpaketet har. Kanske är det en del av problematiken med "geggan" som bildas i våra Haldex-enheter? I silen på min Haldex var det helt klart en blandning av transparent "gele" och rester från lamellpaketet.
#1526072
Idag bytte jag motorolja och filter, när jag ändå hade bilen på lyften så kollade jag Haldex igen, ca ett år och 1700mil sen sist. Oljan såg ganska mörk och förorenad ut, men det var nästan inget skit alls i silen. Baserat på detta så tror jag att det är lämpligt att byta olja och rengöra silen vartannat år.
#1526137
Härligt, då byter jag nästa år igen, min har gått 900 mil / 1 år.

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]