Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gabriel
#1473433
När det är mörkt och kallt ute så kan man ju passa på att byta lite oljor på bilen inne i det varma garaget.
Jag köpte hem lite material och började med växellådan (M66).
Oljan jag använder är Castrol Transmax Manual FE 75W, i instruktionsboken står det ca 1.9l men i praktiken går det i ca 2.2l. Jag har läst att fler har samma erfarenhet om att Volvo har en felaktig volymangivelse så jag hade köpt på mig extra olja.
Arbetet är tämligen simpelt, det som måste demonteras är höger framhjul och skyddet under motorn. Sen är det är lätt att komma åt både avtappningen och påfyllningen/nivåpluggen. Båda pluggarna vill ha 18mm tätningsbrickor.
IMG_2734.JPG
IMG_2734.JPG (3.73 MiB) Visad 1999 gånger
Min bil är en -16 och har rullat ca 9000 mil. Oljan som tappades ur såg inte katastrofdålig ut men visst syns det att det inte kan skada med ett byte. (klassiska före och efter bilden)
IMG_2735.JPG
IMG_2735.JPG (2.7 MiB) Visad 1999 gånger
Jag känner absolut skillnad på känslan i växellådan, inget revolutionerande men tillräckligt för att det inte ska vara placebo. Lådan känns distinktare i lägena och de lägre växlarna går i lättare. Den känns helt enkelt mer som den gjorde som ny.

Jag återkommer med en kort rapport efter byte i bakre diffen.
#1474085
Vi bytte olja i tjejens man vxl låda V70 MY16 D4
FWD nu I samband med urtrampningslager byte

Bilen hade då rullat enbart 9000 mil, men visst blev den trevligare att växla.

//-amme
#1474225
xc70blue skrev:Snyggt! Vissa passar på att skölja igenom lådan, inget du funderade på? Dvs göra 3 byten.
Ser fram emot de andra oljebytena. Ta gärna bilder på pluggar och påfyllning.
Nej, jag nöjde mig med ett enda byte. Eftersom lådan har bottenplugg och oljan fick stå och droppa i flera timmar så antar jag att 99% av den gamla oljan runnit ut. När det gäller automatlådor så kan det dock vara smart att skölja lådan eftersom man inte kan få ut all gammal olja endast genom avtappning.

I bakre diffen däremot finns ingen avtappning. Där måste oljan sugas ur och jag lyckades inte få ner en sugslang djupt nog för att få ur all olja. Därför valde jag i det här fallet att göra två byten. Dvs jag sög ur ca 4dl och fyllde upp med 4dl ny olja, körde en sväng och gjorde om proceduren. Jag tror bytet i bakre diffen var mer motiverat än i växellådan. De första 4 dl som jag sög ut såg ganska tråkig ut, ordentligt förorenad, missade tyvärr att ta bild på den. Andra gången jag sög ut 4dl så var oljan betydligt finare, påminde i färgen om halvmörk öl (se bild nedan). Bakre diffen har en mycket lätt åtkomlig plugg som även den är M18, jag skulle klassa bytesjobbet som väldigt enkelt. Min diff hade inte läckt någon olja och nivån låg precis i kant med pluggen. Nu återstår vinkelväxel och Haldex.
IMG_2737.JPG
IMG_2737.JPG (3.6 MiB) Visad 1733 gånger
IMG_2738.JPG
IMG_2738.JPG (2.99 MiB) Visad 1733 gånger
Användarvisningsbild
av pb81
#1474235
xc70blue skrev:Snyggt! Vissa passar på att skölja igenom lådan, inget du funderade på? Dvs göra 3 byten.
Ser fram emot de andra oljebytena. Ta gärna bilder på pluggar och påfyllning.
Skölja lådan behöver man väl bara göra på automaten, eftersom man får ut mesta oljan i en manuell. Visst det blir säkert skillnad om man gör någon gång extra men tror inte det blir någon större skillnad.
#1475517
Då blev det dax för översyn av Haldex-lådan.
Jag lät min Volvoverkstad göra ett oljebyte vid 5000 mil, därför förväntade jag mig inte att det skulle se allt för illa ut. Men jag hade fel. Pumpens sil var helt täckt av föroreningar och även pumphuset var i behov av en ordentlig rengöring.
Eftersom jag inte gjorde förra oljebytet själv så vet jag inte hur noga den rengöringen utfördes, eller om det utfördes någon rengöring alls? Men en sak är i alla fall klar, dessa Haldexlådor behöver regelbunden tillsyn.

Arbetet är tämligen enkelt, det är lätt att demontera pumpen och även påfyllningspluggen är hyfsat enkel att komma åt.
IMG_2755.JPG
IMG_2755.JPG (2.78 MiB) Visad 1500 gånger
IMG_2756.JPG
IMG_2756.JPG (3.1 MiB) Visad 1500 gånger
IMG_2757.JPG
IMG_2757.JPG (2.86 MiB) Visad 1500 gånger
av JcN
#1475525
Har också fått bytt all olja i drivlinan tidigare i år men funderar på att tömma haldexkopplingen på olja och se hur silen ser ut snart igen och vad det verkar så lär det ju behövas.

// Jonas
#1475533
Ja, min magkänsla är att bakaxel, vinkelväxel och (manuell) växellåda klarar sig riktigt långt utan oljebyte så länge oljenivån är ok.
Men Haldexenheten ska man absolut serva minst vid 2-3000 mil eller vartannat år om man vill maximera livslängden. Jag kommer inte vänta 4000 mil till nästa gång.

Ett skumt fenomen som jag noterade var att i silen och pumphuset fanns det inte bara smuts utan även en form av genomskinlig gele (går att se på bilderna). Jag tänkte inte så mycket på det just då, men då jag skulle fylla på ny olja och tog fram den överblivna halvliter som Volvomeken skickade med efter oljebytet för snart 3 år sedan, då såg jag att samma typ av genomskinlig gele fanns i botten på förpackningen. Någon form av utfällning hade alltså skett i förpackningen. Eftersom jag inte hade något val så fick jag använda denna olja ändå, men jag silade bort all gele först. Jag ska dock köpa färsk olja och göra ett byte snart igen.

Men jag undrar om denna geleliknande utfällning alltid förekommer i den här typen av olja, eller om Volvo hade fått in en dålig batch?
#1475543
@Gabriel, Så här såg silen ut på min XC60 -17 när jag bytte olja för någon månad sedan, då hade bilen gått 5900mil. Bytte samtidigt på farsans V70 -16 som hade 6000mil på mätaren och den såg likadan ut. Jag uppmärksammande inte något geléaktigt som du såg på din. Jag fyllde på med Volvos Haldexolja och jag kommer göra detta igen efter några tusen mil.
Bilagor
IMG_2582.JPG
IMG_2582.JPG (3.67 MiB) Visad 1461 gånger

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]