Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1470865
Jag har kommit underfund med att jag inte har behov av min V60CC MY18 eftersom jag enbart använder bilen under längre resor, när jag storhandlar och till barnens sporter en dag i veckan. På bilen har jag dessutom ett billån som kostar några tusen i månaden och ser en stor fördel i att trimma ner kostnaden. Till råga på allt kommer jag och familjen sannolikt flytta till ett boende där vi inte längre har varmgarage och jag vill inte se bilen ta skada vid slarvig plogning, etc. vilket tyvärr är ett faktum.

Jag tänkte istället se om en V70 passar mina behov. Det interna utrymmet ser ut att vara jämlikt eller bättre och om jag jämför mellan min tidigare V50 D2 och min nuvarande D4 AWD, så gissar jag att en tvåhjuls D4:a täcker mina behov.
Utöver automatlåda så ser jag fördel i AC, klimatzon och sätesvärmare bak, farthållare (gärna adaptiv) och backkamera eller prkeringssensorer.

Eftersom V70 är en så populär bil så misstänker jag att fanbasen är enorm och jag kanske kan få tips på årsmodeller, motorer, funktioner, etc. som är bra att hålla koll på eller undvika samt ungefär vilken prisklass jag borde hålla mig till och vad som är ett rimligt miltal i förhållande till ålder förutsatt att servicebok finns, etc.

Tacksam för alla tips
#1470891
Jag kan börja med några punkter. Jag tar mig friheten att lägga in 2 bensinare, om det mot förmodan skulle bli aktuellt.


D4 finns tydligen i 2 modeller, en 5-cylindrig 2,4 l, och en 4-cyl VEA.

VEA har problem med EGR, och en del annat. Jag har läst om spruckna foder, samt byte av toppar i bland.

Den 2,4 D4, är klart högljudd i min mening, men vissa tycker nog att det är ett mustigt motorljud, med tanke på 5-cyl.

Det var någon här på forumet, som sade att hans PST själv letade Volvo med den 5-cyl D4 ist D4 VEA, pga driftsäkerhet.

Jag lägger in 2 bensinare, som har mindre problem.

T4 179 hk (årsmodell 2011-2015 ca) Fordmotor, som verkar hålla bra. Undvik dock även här, powershiftlådan, annars kan det bli: "Dyrt, dyrt, dyrt," som Bildoktorn sade.

T4 190 hk VEA, kom cirka 2015/2016 (kolla aktuell bil på tex biluppgifter.se för att se vilken motor den har), har problem med vinande balansaxlar. Jag uppfattade den motorn också som högljudd (satt dock i en V60 2017)
#1470950
Den bil du har kommer ha ett ganska linjärt och lågt värdefall kommande åren, antagligen inte särskilt högre än en några år äldre V70. Du har en pålitlig drivlina i V60n och om du är nöjd med bilen i övrigt så skulle jag känna att det tar emot att rekommendera byte.

Men om du vill byta, försök undvika bilhandlare för att slippa lågt inbytesvärde och högt påslag på nästa bil, rätt vad det är blir liksom en 2015 V70 obetydligt billigare än din nyare bil pga detta..

Samtidigt är det skönt att ha en billig bil, kanske ett fint ex V70 av förra modellen kan vara något?
#1470981
Volvoold skrev: sön 24 okt 2021, 19:17 Jag kan börja med några punkter. Jag tar mig friheten att lägga in 2 bensinare, om det mot förmodan skulle bli aktuellt.


D4 finns tydligen i 2 modeller, en 5-cylindrig 2,4 l, och en 4-cyl VEA.

VEA har problem med EGR, och en del annat. Jag har läst om spruckna foder, samt byte av toppar i bland.

Den 2,4 D4, är klart högljudd i min mening, men vissa tycker nog att det är ett mustigt motorljud, med tanke på 5-cyl.

Det var någon här på forumet, som sade att hans PST själv letade Volvo med den 5-cyl D4 ist D4 VEA, pga driftsäkerhet.

Jag lägger in 2 bensinare, som har mindre problem.

T4 179 hk (årsmodell 2011-2015 ca) Fordmotor, som verkar hålla bra. Undvik dock även här, powershiftlådan, annars kan det bli: "Dyrt, dyrt, dyrt," som Bildoktorn sade.

T4 190 hk VEA, kom cirka 2015/2016 (kolla aktuell bil på tex biluppgifter.se för att se vilken motor den har), har problem med vinande balansaxlar. Jag uppfattade den motorn också som högljudd (satt dock i en V60 2017)
Mycket matnyttig info. Tack!
#1470982
William85 skrev:Den bil du har kommer ha ett ganska linjärt och lågt värdefall kommande åren, antagligen inte särskilt högre än en några år äldre V70. Du har en pålitlig drivlina i V60n och om du är nöjd med bilen i övrigt så skulle jag känna att det tar emot att rekommendera byte.

Men om du vill byta, försök undvika bilhandlare för att slippa lågt inbytesvärde och högt påslag på nästa bil, rätt vad det är blir liksom en 2015 V70 obetydligt billigare än din nyare bil pga detta..

Samtidigt är det skönt att ha en billig bil, kanske ett fint ex V70 av förra modellen kan vara något?
Mitt problem är att jag har ett billån med resterande 6 år på omkring 3000kr per månad. Om så inte var fallet så hade jag behållit bilen. Mina fasta kostnader bortsett från värdeminskning och drivmedel ligger idag runt 5000kr per månad vilket är på tok för högt i förhållande till hur lite jag använder bilen. Jag är osäker på om det är försvarbart att behålla bilen.
#1471232
fitur skrev: mån 25 okt 2021, 14:33 Mitt problem är att jag har ett billån med resterande 6 år på omkring 3000kr per månad. Om så inte var fallet så hade jag behållit bilen.
Jag köper mina bilar kontant så slipper jag jag det mördartråkiga med att hålla på och betala av på lånet/leasingen varje månad år ut och år in. Och så spelar den ingen roll om man inte kör med bilen en månad eller ställer av den ett tag för inga löpande avbetalningar på lån och leasing tuggar på.

Hur mycket jag har kontant styr mitt val av bil.

V70/XC70 har bättre utrymme än V60/V60CC enligt mig.
#1471241
Vad spelar det för roll om bilen är köpt kontant eller på lån. Kostnaden för bilen är nästan exakt densamma.

Om du sedan tycker att det är värt kostnaden eller inte är en annan sak.

Jag föredrar också att ha låga / inga lån på mina bilar. Jag brukar i alla fall titta på vad kostnaden för dem är. Jag har fortfarande värdeminskning på bilen, även om jag inte har lån på den. Jag brukar skilja på månadsutlägg och månadskostnad, och av de två tycker jag kostnaden är den viktiga. Att jag har låga utlägg för att jag tidigare betalt mycket spelar för mig ingen större roll.

Det finns ingen orsak att lura sig själv.
#1471265
Malmstroem skrev:Vad spelar det för roll om bilen är köpt kontant eller på lån. Kostnaden för bilen är nästan exakt densamma.

Om du sedan tycker att det är värt kostnaden eller inte är en annan sak.

Jag föredrar också att ha låga / inga lån på mina bilar. Jag brukar i alla fall titta på vad kostnaden för dem är. Jag har fortfarande värdeminskning på bilen, även om jag inte har lån på den. Jag brukar skilja på månadsutlägg och månadskostnad, och av de två tycker jag kostnaden är den viktiga. Att jag har låga utlägg för att jag tidigare betalt mycket spelar för mig ingen större roll.

Det finns ingen orsak att lura sig själv.
Kan ju vara så att man vill ha lite mer över i plånboken varje månad och av den anledningen vill man ha inga eller minimala lån.
#1471274
Största orsaken att jag har lån är att jag vill ha mer i plånboken. Hittills har jag bättre avkastning på vanliga indexfonder än den ränta jag har på mina lån. Det finns därför väldigt liten orsak att köpa bilen kontant. Den kostar de facto mer på det sättet.

Jag ser inte självändamålet att vara skuldfri. För mig skulle det innebära att jag fick det sämre ekonomiskt. Visst, jag skulle ha ännu mindre finansiell risk, men min risk är redan så pass låg att jag inte förlorar någon sömn.

Det jag däremot tittar på är vad olika saker kostar. Det är för mig den enskilt viktigaste punkten. När jag vet det, kan jag sedan ställa mig frågan om jag tycker det är värt det.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen