Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1471275
Du har ju betalat ut pengarna när du köpte bilen.
En utbetalning gör du när du skaffar något. Men det är ingen kostnad, för du får ju en pryl som (förhoppningsvis) är värd vad du betalade för den. Det som kostar är värdeminskningen, och för en ny bil börjar den förvisso när du kör över tröskeln hos bilhandlaren. Vänder du och vill sälja bilen till handlaren får du inte tillbaka vad du gav.
Sen kostar bilen för att den står och blir äldre och för att den används.

Men betalar du en månadskostnad får du punga ut med den varje månad. Dock har du ju mer pengar i plånboken att ta av, eftersom du inte betalade ut en klumpsumma när du köpte bilen.

Det man får jämföra med är vilken total kostnad man har för ett billån, kontra vad bilen kostar kontant plus vilken avkastning du kunde fått på pengarna, om du haft dem kvar.

Om du exempelvis betalar 5% ränta på billånet men lyckas få 10% avkastning på aktiemarknaden, då är det bättre att låna pengar till bilen och investera de du har kvar. Är räntesatserna de motsatta är det bättre att betala kontant och inte betala någon låneränta.

Personligen lånar jag inte till sånt som inte håller värdet, eller tjänar in pengar. Det är en sak att låna till en maskin, som sedan producerar något som ger en intäkt. Eller köpa en fastighet, som med normalt underhåll kan antas stiga i värde.
Men en privatbil blir bara allt mindre värd, så den betalar jag gärna när jag köper den. Så är jag av med det utlägget.
Nu har jag inga andra lån heller, och det ger ju, som Malmström skriver, lägsta möjliga finansiella risktagande.
#1471287
Malmstroem skrev: ons 27 okt 2021, 11:38 Vad spelar det för roll om bilen är köpt kontant eller på lån. Kostnaden för bilen är nästan exakt densamma.
.......
Det finns ingen orsak att lura sig själv.
Det är ju just det, att lura sig själv. jag har träffat så många som tycker det är superenkelt att skriva under ett pappper och vips står en ny bil utanför villan. gött, Solen skiner... Sen kommer det sura efterråt när man ska betala på detta månad efter månad i åratal.

Har man fått gneta och spara för att få ihop pengarna och köper kontant så blir man bra mycket mera noga och genomtänkt med vad och hur man handlar för man vet hur mycket svett det ligger bakom varje krona man sparat.

Sen är det ju en stor skillnad till, vad händer om man blir sjuk, förlorar jobbet osv. Men stora lån och leasing-kostnader varje månad kan det bli tufft. Har man redan betalt spelar det ingen roll om den får vila i garaget några månader.
#1471302
Jag känner inte igen mig i beskrivningen ovan.

För mig spelar det ingen roll om jag tar pengar från ett bankkonto, säljer lite aktier/fonder och köper en bil, eller om jag lånar pengar till denna bil.

Jag tittar på vad kostnaden är, och sedan bestämmer jag mig för om jag tycker det är värt det eller inte. För mig är det rätt självklart att inte köpa saker som jag inte har råd med. Om jag bara tittade på hur mycket pengar jag kan få fram kontant, och hade det som grund för vilken bil jag skulle köpa skulle det bli en rätt fin bil...

Jag förstår inte heller riktigt den direkta kopplingen på lån / leasingkostnader mot problem. Det är för mig ett val av riskprofil. Om jag väljer att spara och investera mina pengar, och köper bilen med lån istället för med mina sparade pengar så ökar min risk endast marginellt. Det finns en risk att mina investeringar tappar i värde -- men över tiden har den risken visat sig var låg på konservativa investeringar. Om jag blir av med jobbet, och då vill minska mina månadsutgifter så får jag väl sälja lite tillgångar och betala av lånen då. Nu har jag inte leasing -- men om jag hade det skulle jag nog se till att jag hade lätt realisera bara tillgångar som gjorde att jag kunde betala leasingavgiften under den kvarvarande leasingperioden.

Jag hävdar med en dåres envishet att det är månadskostnaden i relation till din ekonomiska situation som är viktigast. Att ha lån ökar den finansiella risken. Har du god ekonomi i övrigt ser jag inte det som ett problem. Jag har faktiskt valt att öka min belåningsgrad under senaste tiden, för att förhoppningsvis förbättra min ekonomi (avkastningen på mina tillgångar är just nu högre än vad räntan är). Jag har fortfarande låg belåningsgrad, men tidigare var den löjligt låg.

Jag ser inte att jag måste vara skuldfri. Det gör mig inte lycklig. Däremot är jag gärna i en position där det är möjligt att relativt enkelt bli skuldfri om jag skulle vilja.
#1471316
Om alla var som du skulle ingen plågas över jobbiga skulder som ska betalas av.

Ingen skulle behöva oroa sig att räntorna ska gå upp.

Ingen skulle behöva vara orolig för att bli arbetslös

Ingen skulle vara orolig att bli sjuk så msn inte klarar amorteringar

Ingen skulle behöva ha kontokortskulder

Ingen skulle behöva få skuldsanering

Ingen skulle hamna i lyxfällan

Nu verkar det ju inte som alla är så förnuftiga och har den karaktären som behövs. :-D :
#1471392
Jag är tacksam för alla svar. Jag och sambon försöker lägga undan till stor renovering av sommarstugan och eventuellt lägenhetsköp i Stockholm så min ekonomi tillåter inte att jag kontantköper en bil, trots att jag har pengarna, framförallt när bilen kostade ~280.000, vilket också är anledningen till att jag skämts över att ha den ståendes i garaget 5/7 dagar i veckan.

Jag fick 245.000kr för min V60CC efter att Riddermark och en mindre firma "tävlat" med bud, vilket motsvarar mellan 10-15% värdeminskning om jag inte tänker fel. Jag följde tipsen om motorer och växellådor att undvika och testade en V70 D3 Classic Geartronic från 2016 med extra allt för 180.000kr. Samtidigt smygkikade jag mot en Passat med liknande motor, lika gammal och kostade 150.000kr. Den sistnämnda kändes bäst men samtidigt känner jag mig som en landsförrädare som valde Passaten. Det jag direkt saknar är ratten och elmanövrerad förarstol. I övrigt är jag nöjd trots min otrohet.

Tack och förlåt :)
Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]