av apersson850 - ons 27 okt 2021, 15:12
- ons 27 okt 2021, 15:12
#1471275
Du har ju betalat ut pengarna när du köpte bilen.
En utbetalning gör du när du skaffar något. Men det är ingen kostnad, för du får ju en pryl som (förhoppningsvis) är värd vad du betalade för den. Det som kostar är värdeminskningen, och för en ny bil börjar den förvisso när du kör över tröskeln hos bilhandlaren. Vänder du och vill sälja bilen till handlaren får du inte tillbaka vad du gav.
Sen kostar bilen för att den står och blir äldre och för att den används.
Men betalar du en månadskostnad får du punga ut med den varje månad. Dock har du ju mer pengar i plånboken att ta av, eftersom du inte betalade ut en klumpsumma när du köpte bilen.
Det man får jämföra med är vilken total kostnad man har för ett billån, kontra vad bilen kostar kontant plus vilken avkastning du kunde fått på pengarna, om du haft dem kvar.
Om du exempelvis betalar 5% ränta på billånet men lyckas få 10% avkastning på aktiemarknaden, då är det bättre att låna pengar till bilen och investera de du har kvar. Är räntesatserna de motsatta är det bättre att betala kontant och inte betala någon låneränta.
Personligen lånar jag inte till sånt som inte håller värdet, eller tjänar in pengar. Det är en sak att låna till en maskin, som sedan producerar något som ger en intäkt. Eller köpa en fastighet, som med normalt underhåll kan antas stiga i värde.
Men en privatbil blir bara allt mindre värd, så den betalar jag gärna när jag köper den. Så är jag av med det utlägget.
Nu har jag inga andra lån heller, och det ger ju, som Malmström skriver, lägsta möjliga finansiella risktagande.
En utbetalning gör du när du skaffar något. Men det är ingen kostnad, för du får ju en pryl som (förhoppningsvis) är värd vad du betalade för den. Det som kostar är värdeminskningen, och för en ny bil börjar den förvisso när du kör över tröskeln hos bilhandlaren. Vänder du och vill sälja bilen till handlaren får du inte tillbaka vad du gav.
Sen kostar bilen för att den står och blir äldre och för att den används.
Men betalar du en månadskostnad får du punga ut med den varje månad. Dock har du ju mer pengar i plånboken att ta av, eftersom du inte betalade ut en klumpsumma när du köpte bilen.
Det man får jämföra med är vilken total kostnad man har för ett billån, kontra vad bilen kostar kontant plus vilken avkastning du kunde fått på pengarna, om du haft dem kvar.
Om du exempelvis betalar 5% ränta på billånet men lyckas få 10% avkastning på aktiemarknaden, då är det bättre att låna pengar till bilen och investera de du har kvar. Är räntesatserna de motsatta är det bättre att betala kontant och inte betala någon låneränta.
Personligen lånar jag inte till sånt som inte håller värdet, eller tjänar in pengar. Det är en sak att låna till en maskin, som sedan producerar något som ger en intäkt. Eller köpa en fastighet, som med normalt underhåll kan antas stiga i värde.
Men en privatbil blir bara allt mindre värd, så den betalar jag gärna när jag köper den. Så är jag av med det utlägget.
Nu har jag inga andra lån heller, och det ger ju, som Malmström skriver, lägsta möjliga finansiella risktagande.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.