Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AutoFredrik
#1470832
Hej forumet!

Bor i lägenhet och skulle vilja plocka ur batteriet för att ta upp det i lägenheten och ladda. Bilen står på gatan och jag skulle vilja att den inte stod olåst över natten när jag laddar. Hur gör jag?

Har testat att öppna motorhuven, låsa bilen och sedan dra kablarna, men då gick larmet :-D Ska jag lämna bilen olåst, rycka kablarna, och sedan låsa samtliga dörrar inifrån kupén, och sist låsa förardörren med den manuella nyckeln? Hur gör jag med bakluckan?

Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1470836
Nu finns det säkert nåt annat smidigt sätt, men du kan ju ställa in så bilen bara låser upp förardörren. Och sen göra som du tänkt, då kommer bakluckan också vara låst.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1470840
Köp ett mindre och billigare 12V batteri på typ Biltema och koppla in det medans du har "stora" batteriet på laddning. Det behövs ju bara ett litet fritidsbatteri eller nått.
av AutoFredrik
#1470874
Tack båda för bra tips!
Testar att ställa om låsningen först innan jag eventuellt köper ett mindre 12V batteri :-)
Kan jag ställa om låsningen i någon meny under inställningar i bilen? Ska kolla instruktionsboken vid tillfälle.

En sista grej! Spelar det någon roll vilken kabel jag rycker först?
Köpråd V60 etanol

Det är väl Powershift-låda i dessa[…]

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]