Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1473411
Pontuspf skrev:Frågan är då vad övriga krav är... Tidigare har jag fått lära mig att det viktiga är att olja uppfyller kvalitetskraven, sen vad det står för märke är mer vad man är sugen på att betala. Nu säger KalleJ att ACEA-specifikationen inte är samma sak som oljekvalité vilket jag tycker låter konstigt då det enda som står i manualen är ACEA A5/B5. Jag vill fortfarande tro att VCC-märkning bara en säljsak, men så kan jag och andra sidan inget om oljor egentligen.

Biltemas som jag länkade i första inlägget står "Volvo 95200 377" så jag tycker det låter som att den på nåt sett uppfyller Volvo-kraven (fast jag vill ju ha en annan ändå).

ACEA A5/B5 är en oljespecifikation. Inget mer. 0W-30 är en viskositet. Ni lär behöva definiera vad ni menar med "oljekvalité" om det ska diskuteras.
De flesta seriösa biltillverkare har egna krav/specifikationer och tester på oljor.

Biltemas olja påstår att den MÖTER Volvos oljespecifikation. Den är inte testad och godkänd av Volvo.
Öppna databladet, står noll och ingenting om VCC.
Jävla skillnad på "möter specifikation" och godkänd och certifierad.
Visst jag kan tänka mig köra på den oljan. Men inte för det priset när det finns godkända oljor för lägre pris :)
#1473452
Har nämnt den tidigare i tråden men glöm inte Q8 oljan, den har rätt klassning inkl Volvos och finns genom tex Hydroscand eller HydraSpecma butiker över hela landet som har OKQ8 oljesortiment så man slipper frakt.

https://www.q8oils.com/product/q8-formula-ultra-0w-30/

Den brukar ha riktigt bra pris på 20L dunken, skulle tro många verkstäder köper denna på bulk vilket pressar priset.
#1473453
William85 skrev:Har nämnt den tidigare i tråden men glöm inte Q8 oljan, den har rätt klassning inkl Volvos och finns genom tex Hydroscand eller HydraSpecma butiker över hela landet som har OKQ8 oljesortiment så man slipper frakt.

https://www.q8oils.com/product/q8-formula-ultra-0w-30/

Den brukar ha riktigt bra pris på 20L dunken, skulle tro många verkstäder köper denna på bulk vilket pressar priset.
Precis, sen jag hittade denna olja orkar jag inte leta efter nåt alternativ. ca 50 kr/l. ink moms.
#1473510
Q8 olja lät ju bra, men finns inte så mycket info med priser på nätet om den så blir lite chansning vad butiker har.

Men Agrol på Granngården lät ju riktigt bra, får bli 2st 10 liters därifrån! Knappt 50kr/litern. Har läst lite olika om förvaring men jag tror inte nåt händer med en öppnad förpackning på ett år när det är dags att hälla i resten (förvarad i källaren).
#1473664
Har varit i kontakt med Granngården centralt och beskedet jag fått är att Agrol Excellent är en delsyntetisk motorolja. Inget jag skulle mata min motor med.
Det står korrekt delsyntetisk på dunken (blir synigt vid förstoring) men felaktigt helsyntetisk i beskrivningen på hemsidan. Ifrågasätter även starkt huruvida det verkligen är en A5/B5 klassning som beskrivningen påstår.
#1473709
Yaniz skrev:Har varit i kontakt med Granngården centralt och beskedet jag fått är att Agrol Excellent är en delsyntetisk motorolja. Inget jag skulle mata min motor med.
Det står korrekt delsyntetisk på dunken (blir synigt vid förstoring) men felaktigt helsyntetisk i beskrivningen på hemsidan. Ifrågasätter även starkt huruvida det verkligen är en A5/B5 klassning som beskrivningen påstår.
Ryssarna håller inte med dig. De är jävligt petiga på olja annars.
https://www.oil-club.ru/forum/topic/326 ... 0-svezhee/

Och ja grupp III mineralolja är basen i många "syntetiska" oljor i dagsläget.

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]