- ons 10 nov 2021, 00:12
#1473411
ACEA A5/B5 är en oljespecifikation. Inget mer. 0W-30 är en viskositet. Ni lär behöva definiera vad ni menar med "oljekvalité" om det ska diskuteras.
De flesta seriösa biltillverkare har egna krav/specifikationer och tester på oljor.
Biltemas olja påstår att den MÖTER Volvos oljespecifikation. Den är inte testad och godkänd av Volvo.
Öppna databladet, står noll och ingenting om VCC.
Jävla skillnad på "möter specifikation" och godkänd och certifierad.
Visst jag kan tänka mig köra på den oljan. Men inte för det priset när det finns godkända oljor för lägre pris :)
Pontuspf skrev:Frågan är då vad övriga krav är... Tidigare har jag fått lära mig att det viktiga är att olja uppfyller kvalitetskraven, sen vad det står för märke är mer vad man är sugen på att betala. Nu säger KalleJ att ACEA-specifikationen inte är samma sak som oljekvalité vilket jag tycker låter konstigt då det enda som står i manualen är ACEA A5/B5. Jag vill fortfarande tro att VCC-märkning bara en säljsak, men så kan jag och andra sidan inget om oljor egentligen.
Biltemas som jag länkade i första inlägget står "Volvo 95200 377" så jag tycker det låter som att den på nåt sett uppfyller Volvo-kraven (fast jag vill ju ha en annan ändå).
ACEA A5/B5 är en oljespecifikation. Inget mer. 0W-30 är en viskositet. Ni lär behöva definiera vad ni menar med "oljekvalité" om det ska diskuteras.
De flesta seriösa biltillverkare har egna krav/specifikationer och tester på oljor.
Biltemas olja påstår att den MÖTER Volvos oljespecifikation. Den är inte testad och godkänd av Volvo.
Öppna databladet, står noll och ingenting om VCC.
Jävla skillnad på "möter specifikation" och godkänd och certifierad.
Visst jag kan tänka mig köra på den oljan. Men inte för det priset när det finns godkända oljor för lägre pris :)
S80 10' 2.5FT+