Pontuspf skrev:
Tänkte beställa nu och gick igenom tråden en gång till och såg detta svar...
Vad innebär VCC certifiering då? Jag sökte men hittade inget. Att man kan byta mer sällan, typ "long life"? Tänker eftersom du skrev 3000 mil vs 1500 mil i ett senare inlägg (även om det var diesel, jag bensin/etanol).
Du la ju själv in en bild från manualen som säger A5/B5 är den kvalitén som gäller. Av gamla marathontrådar jag läst om olja så har jag fått för mig slutsatsen är att det viktiga är att oljekvalitén är uppfylld oavsett märke etc, resten är mest säljsnack... Men jag är ju rädd så måste fråga ändå.
Vilken extra funktion fyller då VCC om man har för avsikt att byta 1 gång per år? (drygt 1000 mil). 42kr litern med gratis frakt från Amazon är ju frestande då man ska kunna lita på märkningen A5/B5 även om jag inte hört talas om märket "Mannol".
Volvo VCC 95200377 är specen på 0W-30 A5/B5 oljorna som auktoriserade Volvo verkstäder
ska använda. Finns inte med i ägarmanualerna av någon anledning dok (sökte igenom ett par).
Väldigt svårt att hitta någon mer info om vilka krav som ställs på för att nå godkännande, förutom att man måste skicka in oljan till Volvo för test.
Kör på vad du vill, svårt att veta hur mycket VCC 95200377 godkända oljor skiljer sig från andra 0/5W-30 a5/b5 oljor som inte är godkända/approved.
ACEA specifikationen är inte samma sak som oljekvalité dok. Den har mycket att göra med utsläppskrav och förbrukning.
Jag har 10L OKQ8 olja till nästkommande byten sen lär jag hinka i Shell Helix 0W-40 A3/B4
Här är Valvoline's Synpower FE 0W-30 95200377 godkännande t.ex.
https://drive.google.com/drive/folders/ ... RMnqth3Tp6
Notera A5/B5-12 vilket är näst senaste.
Här är A5/B5-16 inte hittat någon sådan olja ännu dok.
https://360.lubrizol.com/Specifications ... A-A5-B5-16
Biltemas 0W-30 olja har inte blivit testad hos Volvo.
Hoppas du blev lite klokare.
Vill du vara säker på att få riktigt bra olja håll dig till oljor med VCC 95200377 godkännande och hög VI.
Valvoline och Mobil t.ex.
Antagligen inga som helst problem att köra Mannols billigaste a5/b5 med 1000mils intervall dok