Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoold
#1470086
Jag läste i en tråd här på forumet att en person ansåg att solid lack (i det fallet röd) var betydligt känsligare för stenskott än på metallic dito. (Bilen han hade var V60 "gamla" modellen)

Är detta något andra kan bekräfta också, och gäller detta även på V70?? Jag tyckte spontant att det lät konstigt eftersom solid lack också har klarlack ovanpå färgkulörerna.
Men jag kanske haft missat något.
av Lövet
#1470103
Volvoold skrev:Jag läste i en tråd här på forumet att en person ansåg att solid lack (i det fallet röd) var betydligt känsligare för stenskott än på metallic dito. (Bilen han hade var V60 "gamla" modellen)
Inte sant längre. De solida lackerna har samma klarlack osv som metalliclackerna numera. Det var förr solida lacker var av annan typ.
av Volvoold
#1470107
Ok det låter bra. 😊 Hur upplever du Volvos lacker? Känns de tåliga map stenskott reor etc?
Jag tänker på V70 08-16, samt V60 10-18
av Lövet
#1470108
Volvoold skrev:Jag tänker på V70 08-16, samt V60 10-18
Båda lider tyvärr av samma dumhet att vindrutan inte går tillräckligt långt upp på taket så att det blir en kant. Den är stenskottskänslig. Annars tycker jag själva lacken verkar hålla bra.

Edit: Det är den här kanten ovanför vindrutan jag pratar om.
V70
Bild
V60
Bild
av Volvoold
#1470132
Ja precis den är en klassiker, ser många på stan och KVD som har detta.

Men frånsett den, så låter det ju bra det du säger.

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]