Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1469870
Hej,

Helt plötsligt kommer det ett ljud från motorrummet (helt spontant låter det som en fläkt går igång) när jag låser upp bilen med fjärren. Har läst på nätet att kupéfläkten ska gå igång när bilen låses upp, dock bara de första fyra (4) åren, sedan upphör denna funktion!!? Förefaller dock konstigt, varför det skulle upphöra efter 4 år.

Bilen är en V70 2008 2.5T, jag har haft den sedan 2014 och det har aldrig hänt tidigare. Den senaste två veckorna har det dock hänt 5-6 gg. Någon som vet vad det kan vara?
#1469876
Att det upphör efter ungefär fyra år är för att fläktens uppgift är att vädra ut de gaser som nytillverkad inredning släpper ifrån sig. Efter fyra år har de i stort sett slutat dunsta bort.
Ingen av våra bilar, från 2016 och 2012, fläktar längre. Men såvitt jag har förstått är det mer förekommande vid varm väderlek.
#1471075
Min S80 -07 började med denna urfläktningsfunktion för ett tag sedan, kanske tidigt i våras eller ev förra året men jag förknippar det med pandemin. Upphör så fort man öppnar en dörr eller bagageluckan. Har ägt bilen sedan 2015.

Kanske det sitter en sensor där som tycker att bilen doftar som ny efter senaste klädseltvätten? Hur som helst är det inget som stör utan bara intressant beteende. En annan intressant sak är att den glömt påminna om service under pandemin, brukar ske en gång om året ungefär.
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]