Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1469799
Hallå allihopa.

Tänkte bara dela med mig hur jag gjorde för att koppla in mina extraljus till min V70

Anledningen varför jag gör ytterligare en tråd om detta är att den information som redan fanns kring ämnet inte räckte för mig utan jag fick helt enkelt prova mig fram till den bästa lösningen.

Monteringen av extra ljusen var väldigt lätt så det kommer jag inte gå in i detalj på.

Började med att prova koppla via släpvagnskontakten, det funkade.
Det fans backljus signal där, dock för att få signalen att vara konstans så var jag tvungen att lägga ett motstånd på något av de vanliga (tänkta) bakljusen på en släpvagn.

Dock så fick jag upp felmeddelande att typ bromslampor och blinkerslampor till släpvagnen var trasiga. (hade ingen släpvagn till kopplad).

Sen uppstod problem två som jag hade förutspått, men ville testa, parkeringssensorerna bak var inte längre aktiva.
Detta är helt rimligt, det behövs ju inte när man har en släpvagn tillkopplad.

Så då uteslöt jag detta tillvägagångsätt.
Kvar är då att helt enkelt leta upp den vanliga backljus signal kabeln och helt enkelt ta signal därifrån.

Jag rev helt enkelt ner inredningen i taket vid innerbelysningen i bagaget för att komma åt det kontaktstycke som fanns där för att mäta mig fram till vilken kabel som gick till backljuset i bagageluckan.

Min kabel som var tändtråd för backljusen var färgen grön med en brun linje. Kabelstammen går ner i vänster stolpe och ner i reservhjulsbaljan. Jag tjuvade mig bara in på denna kabeln nere i baljan för signal till relät. Reläboxen la jag nere i baljan.
Till vänster i bagageutrymmen sitter säkringslåda för parkeringsbroms bakruteuppvärming osv, här tjuvade jag ström ifrån till extraljusen.

Kabeln till extraljusen gick jag ut med genom samma gummigenomföring som släpvagnskontaken gick ut genom.
20211016_164947.jpg
20211016_164947.jpg (3 MiB) Visad 808 gånger
20211017_121220.jpg
20211017_121220.jpg (2.87 MiB) Visad 808 gånger
20211017_121241_LI.jpg
20211017_121241_LI.jpg (1.39 MiB) Visad 808 gånger
#1469867
Genom att titta i elschemat kan man se att tråden som är intressant är grön/brun. Men slutresultatet blir detsamma.
När det gäller släpvagnskontakten så är det helt rätt, de slutledningar du kommit fram till. Den "vaknar" inte förrän det finns bak- och positionsljus inkopplade. Men då förutsätter den också att det finns ett helt släp där bak.

Väcker gammal tråd, har exakt samma fel[…]

Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]