Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1470109
Volvos femcylindriga har BRA partikelfilter och rengöring av dessa. Det är sant i sak att det egentligen inte är nyttigt men de har en väldigt hög tolerans för det. Nästan alla partikelfilterproblem på Volvo är de äldre fyrcylindriga med bakgrund hos PSA eller helt enkelt på andra märken. Antalet femcylindriga som haft DPF problem totalt på det här forumet kan nog räknas på ena handens fingrar.

Tillbaka till topic så håller väl alla bensinmotorer väldigt bra i V70? Ett av få typfel vill jag påstå är Powershift-lådan i äldre T4 men det är ju egentligen inte ett motorproblem i sig.
av Volvoold
#1470114
Ett av få typfel vill jag påstå är Powershift-lådan i äldre T4 men det är ju egentligen inte ett motorproblem i sig.
[/quote]


Ack så sant, tyvärr. Problem med den växellådan kan tydligen bli DYRT, DYRT, DYRT, som Bosse Bildoktorn sade.

Jag har mailat ett antal servicetekniker, verkstadscoacher mm på Volvo runt om i vårt avlånga land, och de flesta avråder å det bestämdaste från att köpa en bil med den växellådan.
av trasker
#1470285
Är Powershift den där dubbelkopplingslådan?

Funderar på en manuell just för att eliminera potentiella problem med lådan. Geartronic är väl inte helt skottsäker den heller när bilen gått en bit? Bytte olja i vår Geartronic när vi köpte den vid 9000 mil och den blev som ny.

Ok, så då kan jag leta efter en T4 Ecoboost utan att vara rädd för problem relaterat till motorn då!

Visst kör vi så lite att förbrukningen egentligen är irrelevant, men jag tänker att skatten på 3.2 och T6 kanske också är hyfsat hög?

Jag har haft ett hyfsat passionerat förhållande till bilar en gång i tiden, men nu när vi kör så lite så vill jag bara att det ska funka och inte behöva kosta mer än nödvändigt. Jag älskar ju att spinna igång D4 AWD en morgon när det snöat flera decimeter och köra oplogade landsvägar, men nu när vi bor inne i stan finns det inga sådana så långt ögat kan nå :-/
av KalleJ
#1470292
Geartronic lådorna är rätt pålitliga. Är väl mest Volvos serviceintervall på lådan som sviker.
T4 motorn lär behöva rengöring/kontroll av insugsventilerna någon gång efter 20.000mil eller nått, om man inte använder insugsrengöring emellanåt i förebyggande syfte.

2.5FT har låg skatt också annars. Men problem med multiremmen som sagt. Synd den inte såldes efter 2012 med fixen som Dieselmotorerna fick.
#1470298
trasker skrev: ons 20 okt 2021, 21:00 Visst kör vi så lite att förbrukningen egentligen är irrelevant, men jag tänker att skatten på 3.2 och T6 kanske också är hyfsat hög?
V7XC70 3.2 / T6 skatt ligger mellan 3100-3900kr/år beroende på årsmodell.
av Lövet
#1470314
trasker skrev:Är Powershift den där dubbelkopplingslådan?
Ja
Användarvisningsbild
av Its1more
#1470415
Den 6-cylindriga T6-motorn från 2011 är nog en av de bästa motorer Volvo byggt. Riktigt driftsäker. Från 2011 har de kedja och inte rem. Många av dem kvalar in på Classic-service på Bilia för 2500:-. Inga speciellt dyra servicear. Får du tag på en lågmilare håller du andrahandsvärdet.

Tändstift byts vid 9 eller 12, i övrigt olja filter etc.

Finns en XC70 T6 MY13 på Blocket nu som bara gått 6700 mil.

https://www.blocket.se/vi/98992963.htm

Eftersom den är över åtta år har försäkringsbolagen inte maskinskadeförsäkring vilket ger lägre försäkringspremie.

Kan det vara något?

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Its1more
#1470505
De kommer sannolikt hålla minst 7000 mil till. Men de kostar naturligtvis mer än vanliga stötdämpare. Å andra sidan är det skillnad i hur bilen är att åka i under tiden man äger den.

/Fredrik

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]

Byta larmsiren.

Tack för det. :-)