Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Its1more
#1470630
frippe64 skrev: fre 22 okt 2021, 21:02
Lövet skrev: fre 22 okt 2021, 11:58
frippe64 skrev:9 år gammal bil för en kvarts miljon och utan möjlighet till maskinskadeförsäkring...
Ja? En motsvarande ny kostar 600-700 tusen nånstans. Om de andra bilarna på marknaden kostar ungefär lika mycket så är den nog inte "för" dyr ändå.
Ja? Nu skrev jag inget om priset på bilen relaterat till andra bilar på marknaden. Jag kommenterade tidigare ägarens inlägg om maskinskadeförsäkring. Denne tycks anse att det är en fördel att bilen inte kan maskinskadeförsäkras för att försäkringen då blir billigare, jag anser tvärtom att det är en nackdel. Försäkring är inte heller något krav, om man tycker den är för dyr så kan man avstå. För egen del skulle det kännas tryggt att ha maskinskadeförsäkring på en bil i kvartsmiljonklassen, på mina lågbudgetbilar kan det däremot kvitta, rasar motorn blir det skroten.
Vill man ha maskinskadeförsäkring köper man det ”löst” eller väljer en bil som är yngre. Jag påstod aldrig att det var en fördel, jag konstaterade att så är fallet med alla bilar som är +8 år.

En väloljad T6:a rasar inte utan vidare, utan det ska mycket till för att det ska hända.
av Volvoold
#1470710
Jaså, tidigare ägaren figurerar här i tråden?

Jag funderade på om inte ägaren kunde vara med här på jagrullar, det är ju lite av en entusiastbil som vänder sig till personer som inte enbart köper bilen för att ta sig från A till B. 😊

Dessutom verkade han väldigt entusiastisk över bilen, även efter försäljningen.
av trasker
#1470778
Lövet skrev:
VolvoB20 skrev:Hmmm.. trådskapren säger att han är ointresserd av bilar, kör knappt alls och vill att det ska vara så billigt och bekymmersfritt som möjlig.
V70 2.0F således
Men är inte flexifuelarna benägna att krångla? Eller är det bara något jag fått för mig?
Användarvisningsbild
av Its1more
#1470780
Volvoold skrev:Jaså, tidigare ägaren figurerar här i tråden?

Jag funderade på om inte ägaren kunde vara med här på jagrullar, det är ju lite av en entusiastbil som vänder sig till personer som inte enbart köper bilen för att ta sig från A till B. Bild

Dessutom verkade han väldigt entusiastisk över bilen, även efter försäljningen.
Jajo han finns med här… Han är entusiastisk eftersom han tagit hand om bilen väl. Vid 6000 mil fick den nya sommar och vinterdäck (Michelin Primacy 4 och dubbfria X-Ice Snow, ny AC-kompressor, ny olja i växellådan och Haldexkopplingen, nya tändstift samt ny aggregatrem och spännrulle. Inga kantstötta fälgar. Inga skeva bromsskivor. Vid 6500 fick den nytt batteri. Otroligt fin i lacken. Mycket välskött inuti. Alltid servad enligt bok. Aldrig gått mer än ca 700-800 mil mellan servicarna. Alldrig underkänd på besiktningarna. Alltid stått i varmgarage hemma och på jobbet (när han pendlade). Dessutom har den hastighetsberoende servo som är ställbar i tre lägen. Den har skyddsplåt i aluminium under motorn för att skydda.

Han hoppas att nästa ägare också vill fortsätta att ta hand om bilen.

Han bytte för de behöver 7-sits.

Sannolikt kommer det inte komma ut en sådan bil igen med så låga mil som är i så fint skick.
av Rådlös
#1470785
Trasker: Det var så här för 15 år sedan, ungefär, att E85 var lite nytt (egentligen gammalt men det är en annan historia). Många var rädda för något nytt. Det "diktades upp" historier och rykten om hur dåligt och farligt E85 var. T.o.m. dåvarande Bilregistret deltog i ryktesspridningen. Likaså en statlig myndighet gjorde bort sig. En professor på ett av våra universitet pratade stort och brett, men sa raka motsatsen till verkligheten. Flera kvällstidningar och även t.ex Vi Bilägare hängde på, men fick skamset ta tillbaka sina sina ord (har återgetts på det här forumet). Och mycket, mycket mer.
När man hörde och läste allt detta dravel och trams, så förstog man att det var personer som aldrig hade kört någon FFV. Ännu mindre ägt någon. Det var alltid någon jobbarkompis bekants morsas före detta sambos kusins garagegranne som fick väldiga problem när vederbörande åkte i en FFV en gång. Den nivån var det på dessa rykten.
Vi som körde och fortfarande kör våra FFV-bilar (jag är inne på min nr 2 nu) kunde inte känna igen oss i felbeskrivningarna och skräckberättelserna. Så vill du veta sanningen om FFV-bilar så skall du fråga någon som har eller har haft någon (eller flera) FFV. Och glöm inte att det är många som har erfarenhet av garagekonverterade bensinbilar som kördes på E85. Där finns det också mycket erfarenheter.
Och man kan tillägga att bilindustrin hade inte några större problem med E85. Tekniken var och är välkänd. Det är i stället politiker och andra beslutsfattare som "går baklänges"! Styrda och uppbackade av petroleumindustrin.

FFV är Ford och Volvospråk för FlexiFuel Vehicle. Alltså bilar avsedda för alternativa bränslen.
av Lövet
#1470842
trasker skrev:Men är inte flexifuelarna benägna att krångla? Eller är det bara något jag fått för mig?
Nej det stämmer inte. 2.0F motorn är driftsäker och väldigt billig att underhålla. Däremot är motorn TRÅKIG av guds nåde och det stör folk på det här forumet. Alltså är motorn "dålig" och för att avfärda den så drar man nån rövare om nåns kusins buksvåger som minsann hade problem med etanol för 20 år sen.
#1470856
Lövet skrev: sön 24 okt 2021, 12:49
trasker skrev:Men är inte flexifuelarna benägna att krångla? Eller är det bara något jag fått för mig?
Nej det stämmer inte. 2.0F motorn är driftsäker och väldigt billig att underhålla. Däremot är motorn TRÅKIG av guds nåde och det stör folk på det här forumet. Alltså är motorn "dålig" och för att avfärda den så drar man nån rövare om nåns kusins buksvåger som minsann hade problem med etanol för 20 år sen.
Detta är ett bra exempel, dom som flesta klagar på 2.0F är att den är slö, speciellt när man kör på motorvägen.. då varvar den ganska friskt vid 100km+/ men utöver det.. Bilen tar dig till A-B med råge. Du slipper tänka på kamrem då det sitter kamkedja på 2.0F(väldigt sällan det går av men självklart finns det 1 eller 2 fall) och antingen 10år eller 18000mil.(multirem). Jag har en 2.0F och ägt min i 11år och enbart bytt slitage-delar och inget strul här inte.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1470892
E85 är ett alldeles utmärkt motorbränsle om man anpassar det tekniska efter bränslets förutsättningar, men det är inte alla biltillverkare som gjort det. En hel del har tagit (billiga) genvägar, och då har det gett bilägare onödiga problem.
Saab var mkt duktiga på att göra rätt med e85! Troligtvis det bästa exemplet på hur man ska göra.
Volvos 2.5FT har inte lika raffinerad motorstyrning som Saab, men är egentligen inte dålig. Det är egentligen bara att förbrukningen på e85 i 200-hästarsmotorerna är sanslöst hög! Men det blev mycket bättre årsmodell 2010 med ny programmering, och dessutom blev det 231 hk istället för 200 hk. Bilar med 200-hästarsmotorn kan Polestar-optimeras till 231 hk varianten, förbrukningen sjunker då också.
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]