Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe64
#1470515
Its1more skrev: tor 21 okt 2021, 19:21 Den 6-cylindriga T6-motorn från 2011 är nog en av de bästa motorer Volvo byggt. Riktigt driftsäker. Från 2011 har de kedja och inte rem. Många av dem kvalar in på Classic-service på Bilia för 2500:-. Inga speciellt dyra servicear. Får du tag på en lågmilare håller du andrahandsvärdet.

Tändstift byts vid 9 eller 12, i övrigt olja filter etc.

Finns en XC70 T6 MY13 på Blocket nu som bara gått 6700 mil.

https://www.blocket.se/vi/98992963.htm

Eftersom den är över åtta år har försäkringsbolagen inte maskinskadeförsäkring vilket ger lägre försäkringspremie.

Kan det vara något?

/Fredrik
9 år gammal bil för en kvarts miljon och utan möjlighet till maskinskadeförsäkring...
av Lövet
#1470516
frippe64 skrev:9 år gammal bil för en kvarts miljon och utan möjlighet till maskinskadeförsäkring...
Ja? En motsvarande ny kostar 600-700 tusen nånstans. Om de andra bilarna på marknaden kostar ungefär lika mycket så är den nog inte "för" dyr ändå.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1470517
Hmmm.. trådskapren säger att han är ointresserd av bilar, kör knappt alls och vill att det ska vara så billigt och bekymmersfritt som möjlig.

Stora feta snabba 6:or är kansk inte vad man tänkre på direkt då, eller?
av Lövet
#1470521
VolvoB20 skrev:Hmmm.. trådskapren säger att han är ointresserd av bilar, kör knappt alls och vill att det ska vara så billigt och bekymmersfritt som möjlig.
V70 2.0F således
Användarvisningsbild
av Its1more
#1470525
VolvoB20 skrev:Hmmm.. trådskapren säger att han är ointresserd av bilar, kör knappt alls och vill att det ska vara så billigt och bekymmersfritt som möjlig.

Stora feta snabba 6:or är kansk inte vad man tänkre på direkt då, eller?
Samtidigt som han vill ha en driftsäker motor och då är deras T6 från 2011 och framåt ett säkert kort. Den drar 1,4 i snitt. 1 liter på motorväg. Den har fyrhjulsdrift och är generellt en bra, säker bil som faktiskt inte är allt för dyr att äga.
#1470597
VolvoB20 skrev: fre 22 okt 2021, 12:02 Hmmm.. trådskapren säger att han är ointresserd av bilar, kör knappt alls och vill att det ska vara så billigt och bekymmersfritt som möjlig.

Stora feta snabba 6:or är kansk inte vad man tänkre på direkt då, eller?
En T6 kan kanske "bota" honom?
Användarvisningsbild
av Its1more
#1470623
Volvoold skrev:Man undrar ju vad förra ägaren fick i inbyte för XC70-T6 ni länkade till. Bilfirman tryckte säkert på snittförbrukningen och EURO-5...
De såg säkert sin chans. Det är en lågmilare med i princip all utrustning och Polestaroptimerad med registreringsbesiktning. För tiden snygg inredning också.

Vill man ha en XC70 T6 är det där nog ett bra köp. Det finns inte många som kommer ut på marknaden.

Jag tycker det är synd att Volvo inte tillverkar sexor längre.
av frippe64
#1470628
Lövet skrev: fre 22 okt 2021, 11:58
frippe64 skrev:9 år gammal bil för en kvarts miljon och utan möjlighet till maskinskadeförsäkring...
Ja? En motsvarande ny kostar 600-700 tusen nånstans. Om de andra bilarna på marknaden kostar ungefär lika mycket så är den nog inte "för" dyr ändå.
Ja? Nu skrev jag inget om priset på bilen relaterat till andra bilar på marknaden. Jag kommenterade tidigare ägarens inlägg om maskinskadeförsäkring. Denne tycks anse att det är en fördel att bilen inte kan maskinskadeförsäkras för att försäkringen då blir billigare, jag anser tvärtom att det är en nackdel. Försäkring är inte heller något krav, om man tycker den är för dyr så kan man avstå. För egen del skulle det kännas tryggt att ha maskinskadeförsäkring på en bil i kvartsmiljonklassen, på mina lågbudgetbilar kan det däremot kvitta, rasar motorn blir det skroten.
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]