Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
#1469755
Hej,

Vi ska byta bort V70 D4 mot en V70 med bensinmotor då vi flyttat och nu mer bara kör sträckor på nån km åt gången. Det blir kanske max 700 mil/år, senaste året har det blivit 400 mil pga corona.

Vilken bensinmotor ska jag leta efter? Har väldigt dålig koll på dom. Är det i grunden samma 5-cylindriga konstruktion med risk för generatorrem+kamrem=dyrt?

Vid vilka miltal är det dyrare service? Några fel och brister man ska kolla upp?

Tusen tack!
av trasker
#1469781
OK, en rak sexa är ju alltid en rak sexa. Tror en granne har en 3.2, kanske skulle höra om han kan rekommendera.

Vad jag förstår finns det en T4 med en rak fyra som heter B4164T. Någon som vet något om denna motor?
#1469868
Sexan 3,2 brukar gå länge. Den är inte speciellt snål, parat med att den inte upplevs som speciellt stark. Inte för den som är van vid överladdade motorer, alltså.
När man kör korta sträckor varje år är förbrukningen inte så väsentlig.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1469929
T6 är väl skojigast och verkar vara driftsäker, men kan vara dyr i drift.
2.5T/2.5FT från och med 2010 är den klassiska femman, 2009 och tidigare är klenare (200 hk) och törstigare. Att multirem och AC-rem kan trassla in sig i kamremmen är nog den enda allvarliga svagheten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1469947
Det verkar ju som trådskaparen vill byta till bensin för att spara pengar nu när det körs så lite.

Att då rekomendera stora törstiga bensinare som T6 och V8 som är dyra i inköp lär ju inte spara några pengar. Då kan man ju lika gärna rulla vidare med dieseln.
#1469955
Nja, bilar med stora och törstiga bensinmotorer är väl snarare billigare nuförtiden, med dagens bränslepriser. Men en diesel mår inte bäst av att bara gå korta sträckor. Jag fick för mig att det är därför intresset finns. Att ha låg förbrukning kan man ju uppnå antingen genom en motor som förbrukar lite eller genom att köra lite.
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]