Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohanES
#1469717
För några dagar sedan gick plötsligt larmet på min V70 -14 (ca 14 000 mil). Bilen hade då stått helt orörd i 10 dagar varför jag antog att batteriet hade laddat ur och orsakade problemet. Jag laddade batteriet fullt och körde bilen ca 3 mil. Så fort jag låste bilen gick dock larmet igen så jag lämnade den hos den lokala Volvoverkstaden.

Verkstaden läste ut felkoder och bytte startbatteriet. Test av batteriet visade att det var dåligt och ett dåligt batteri kan som bekant orsaka många olika fel. Felkoderna visade fel på startknappen.

Jag körde hem bilen, laddade det nya batteriet men dagen efter gick larmet igen. Flera olika felmeddelanden avlöste varandra i kombiinstrumentet och bilen försökte starta motorn så fort jag rörde bromsen. Den gjorde flera startförsök innan jag gav upp och fick den bärgad till samma verkstad.

Felkoder indikerade fel på startknappen vilket också förklarar varför bilen tror att den är intryckt när jag trycker ned bromspedalen. Knappen byttes men problemet kvarstår.

Nästa steg är att byta en kabelstam mellan startknappen och bilens huvudddator (CEM?). Därefter byta hela huvuddatorn.

Fritt fram att spekulera i vad ni tror är fel 😊 Jag uppdaterar tråden alltefter vad verkstaden kommer fram till.
Användarvisningsbild
av LeifA
#1470002
Det första man gör när vi får in en bil med lite mysko elfel är att kolla framrutan så den sitter fast. Vi har haft en bil med samma fel som din och där var rutan lös och det fanns ca 20liter vatten i golvet under mattan. Det slutade med att vi fick byta "säkringslådan" för det kommit vatten i den. Ut med alla mattor och torka upp bilen invändigt.
av mattiasv60
#1470016
Är det en Volvoverkstad ?
Anledningen,till min fråga är att du nämner "felkoder indikerar..." . Mitt larm började spöka i våras och min Volvoverkstad kunde gå in och se exakt vad som triggat de senaste larmen. Det var sirenen som orsakat det alla gångerna och efter byte av siren blev larmet tyst igen :-)
/M
av JohanES
#1470020
Det var inte länge sedan jag städade bilen invändigt och då tar jag alltid ur samtliga mattor. Upptäckte ingen fukt då. Kan det bli läckage runt rutan utan att det märks i kupén?

Ja det är en Volvoverkstad. Felkoden från larmet indikerade att larmet löstes ut p g a startknappen. De provade med två nya knappar men larmet gick ändå alltså är inte felet i själva knappen utan kanske i kablaget mellan knapp och styrdator.

Igår drogs en ny kabel från styrdatorn till startknappen och bilen har stått över natten. På morgonen idag provkörde en tekniker bilen men kort efter att han hade låst den gick larmet igen. Ny uppdatering kommer troligtvis under dagen.
Användarvisningsbild
av LeifA
#1470196
Säger igen, kolla rutan i ovankant så den inte är lös. Vi hade samma fel, larmet löste på startknappen.
Vattnet rinner in under mattan så den behöver inte kännas blöt.
av JohanES
#1470228
LeifA skrev:Säger igen, kolla rutan i ovankant så den inte är lös. Vi hade samma fel, larmet löste på startknappen.
Vattnet rinner in under mattan så den behöver inte kännas blöt.
Jag har precis pratat med teknikern och han börjar också misstänka vatteninträning. Än så länge har han mest jobbat i anslutning till handskfacket och inte upptäckt något vatten. I samband med provkörning hördes även sprak/störningar i högtalarna. Jag har aldrig tidigare haft problem med ljudet i bilen.

Har du mer detaljer jag kan delge teknikern? T ex exakt var han kan leta efter vatten mm?
Användarvisningsbild
av LeifA
#1470331
Vattnet kommer in genom rutan i ovankant på höger sida och rinner ner genom CEM och bakom mattan ner under mellan golv och matta, lossa tröskellist och kickpanel höger och lyft mattan. Kolla om ni kan se om det runnit vatten på insida av rutan höger sida också, andas lite på glaset så det blir imma så syns det tydligare.
av JohanES
#1470476
Störningarna i ljudet blev värre idag när teknikern provkörde och nya felkoder visade på fel på samtliga högtalare vilket är osannolikt. Teknikern letade vidare efter vatteninträning och tittade bl a under passagerarstolen fram. Han upptäckte då att förstärkaren var rostangripen och kraftigt ärgad. All isolering i anslutning till förstärkaren var dock helt torr så det verkar vara en äldre skada som visar sig först nu.

Teknikern trodde att det måste vara en skada som är månader gammal. Tyvärr har det inte gått att identifiera hur vattnet har kommit in i bilen. Så det slutar med byte av startbatteri, startknapp, förstärkare och CEM.
av ClaesHerlitz
#1470821
Hej! Detta är intressant tråd. Jag har just haft problem med läckande framruta som nu är bytt. Mitt läckage kom på förarsidan och det blev till slut mycket vatten som nu är helt upptorkat och bilen är torr. Jag har märkt att jag har en del indikationer på elfel. Bland annat fungerar ibland inte främre 12V uttaget samt usb jacket i mitt konsolen (baksätet fungerar fint!). Jag tror också att jag har kryp strömmar som kan vara kopplat till innerbelysningen. Krypströmmarna är inte stora men batteriets spänning faller lite väl fort från 12,6 ned mot 12V, typ ngn vecka om jag inte kör. Jag har rivit ut stolar och delar av klädseln för att få det torrt men felsökte inte på elen vid det tillfället tyvärr. Blev lite intresserad när jag hörde om vatten och fukt i säkringsboxen. Är det lådan i motorrummet som avses då eller är det ngt annat? Finns det ngn annan kopplingspunkt mot mittkonsol och innerbelysning som kan ha skadats i samband med detta vattenläckage? Tänkte ge mig i kast med felsökning i veckan och under nästa helg. Alla tips är välkomna. // Claes
Abs lampan lyser...

Vad kan de va för fel annars? Abs boxen? Hur […]

Som jag skrev i första inlägget så[…]

Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]

Oljeförbrukningen d5244t12

På min -16 så är den försumb[…]