Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohanES
#1470835
Det jag fick till mig från min tekniker är att CEM sitter bakom handskfacket så vatten som rinner in via t ex en dålig ruta kan rinna igenom CEM och vidare ner på golvet. På golvet under passagerarstolen sitter förstärkaren.

Om större mängder vatten har kommit in så suger isoleringen upp en hel del och detta kan inte torka ut om inte inredning mm plockas bort. Isoleringen i min bil var helt torr vilket tyder på att det var länge sedan vatten läckte in. Tidigare ägare kanske upptäckte att vatten rann in, åtgärdade orsaken men upptäckte inte alla komponenter som blivit utsatta för fukt.
av ClaesHerlitz
#1470889
OK … då kanske jag haft lite tur att mitt läckage hamnade helt och hållet på förarsidan. Förstärkaren under höger stolen ser mycket fin och och det var helt torrt där under till skillnad från förarsidan där jag samlade upp 2 hinkar. CEM modulen kanske också har klarats sig då. Skall kolla! Tack för snabb respons.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1471231
De två 12 V-uttagen i mittkonsolen matas från samma säkring och samma kablage. Det som sitter i bagageutrymmet (vissa bilar) är helt separat från de två främre.
Om det kommer vatten i någon säkringsbox på grund av läckage vid rutan borde det vara boxen vid CEM, under handskfacket. Kan inte se att det vattnet skulle ta sig fram till säkringslådan i motorrummet.
av ClaesHerlitz
#1471647
Anders, Tack för denna spaning! Mycket värdefullt … det innebär ju att jag tappar matningen till ett av de 2 uttagen någonstans i mittkonsolen. Om det är så blir ju detta lite lättare att hantera. Anders, vet du också ngt om hur USB uttaget i mitten facket är matat och draget? MVH Claes
av Volvoold
#1490299
Blev det nån lösning på din bil?

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]