Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1469810
Jag tror, och hoppas, att de kommer att stå sig bra. De som bor "ute i grönsakerna" och behöver en större bil med lite räckvidd och AWD kommer nog att vilja ha dom ganska lång tid framöver. Lägg till vilda elpriser, kilometerskatt på elbilar och lite problem med eldistributionen så borgar även det för fortsatt högt värde.
#1469837
sedan så kommer det såklart en gräns vid ca 10år och 30000mil då har bilarna lixom passerat gränsen för många, en 10 år gammal xc60 tex som gåt 25-30k mil är ju inte direkt lättsåld, vad kan man få, 70k? i bästa fall
#1469894
Jag fick före sommaren ett inbytesförslag hos Volvohandlaren på 190 000kr för min 2015 XC70, troligt utpris blir då kanske 220 000kr. Bilen var 6,5år gammal gått 12000 mil.

Om ytterligare 6,5 år och 12000mil kan man väl anta att den börjar närma sig kilopris, kanske 50 000kr. Det är väl ungefär vad en 2008 XC70 ligger i idag. Det innebär att värdeminskningen från nu kommer vara typ lika stor som bilens första 6 år. Den ekvationen får jag inte ihop.
#1469916
Men vad du får för inbytespris har ingen betydelse. Det är vad du ska betala i mellanskillnad som är intressant.
30000 i påslag för säljaren är för lite. Om han bjuder 190000 och tänker sälja för 220000, där köparen säkert vill diskutera priset lite, då måste han ha jagat upp priset på den bil du ska köpa istället med minst 40000 eller så, för att det ska gå ihop sig.

Ett fordon som en säljare lägger ut för 99000 kan du kanske sälja privat för 85000. När säljaren bytte in den gav han inte mer än 60000. Som exempel.
#1469945
m2c skrev: lör 16 okt 2021, 10:34 Nån förståsigpåare påstod att dieselpriserna kan vända ned en krona till nyår. Och man tycker ju att USA borde starta upp sin frackingverksamhet igen nu när priserna gör att det lönar sig. Även om det tar några år.
Vid årsskiftet skruvas reduktionsplikten upp rejält. Reduktionen kommer ske på dieselförsäljningen för bensinbilar är inte godkända för mer än 10% etanol inblandning och den gränsen är vi ju redan vid med E10 och syntetisk bensin finns inte ännu.Så det blir på dieselförsäljningen man får göra hela reduktionen.

Hittar oljebolagen inte nog biodiesel kommer en straffavgift på 5 kr + moms per liter. Om de tex vill använda fracking olja.

Även om de får fram biodiesel kam priset hoppa upp rejält då det är slagsmål om de dropparna.

Vad råolja kostar är nästan ointressant pga de höga straffen för att sälja diesel gjort på olja.

Beg dieselbilar har ju stigit i värde pga att folk vill slippa malus första 3 åren och pga att nybilspriser stigit enormt. Men det finns väl npgon smärtgräns om bränslet blir tokdyrt.
#1469986
apersson850 skrev: mån 18 okt 2021, 20:43 Fanns ju redan under andra världskriget i Tyskland, exempelvis.
Jajjemän, tillverkad på hederlig tysk brunkol som man förgasade och syntetiserade ned till bensin med FT metoden med sjukt stora CO2 utsläpp som resultat.

Även rysk fossilgas har använts.

Ver inte om det är en bra väg frammåt.

Man behöver ju putta i förnyelsebar biomassa istället i processen.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]