Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1469188
Då var man här igen!

Det klapprar väldans mycket i multiremen och remspännaren när bilen går på tomgång samt vid hög belastning (När man börjar rulla iväg) Kan det vara generatorns frihjulskoppling som är slut? Kan man kontrollera det på något vis utan att demontera det? tex. smöja upp eller dyligt för att se om problemet tillfälligt försvinner?
#1469190
Till att börja med, kör inte med bilens förens det är fixat...
Ja ett kärvande frihjul brukar vara anledningen till klapprande multirem. Häng av remmen och känn på hjulet, det skall snurra fritt åt ena hållet men inte andra. Vill du inte ta av remmen kan du försiktigt sätta en skruvmejsel på kylflänsen i generatorn och då skall det snurra åt ett håll.. Men ta in i, man förstör flänsarna lätt.
Lösningen är att byta hjulet, kostar typ 2 tusen på mindre verkstad.

Det kan ju även vara en trasig spännrulle...
#1469195
Som pb81 skrev, det är riskabelt att köra bilen med problem kring multiremmen. Risken finns att remmen trasslar in sig i vevaxeln och går till kamremmen med totalhaveri som följd.

Jag har kört av multiremmen två gånger. En gång precis när jag köpte bilen. Köpte bara en ny rem utan att kolla frihjulet.
Är dock nervöst lagd av mig och såg här på forumet att det finns en skyddsskiva man kan köpa för att förhindra problem. Så jag beställde en sådan för cirka 1500(!) och lät verkstaden montera den.

Ett år efter första remmen gick av så hände det igen. Och då kollades även frihjulet som var stumt. Så peppar peppar om det är den skiten det berodde på bägge gångerna.
Det retar mig dock lite att inte veta om min investering i skyddet räddade mig från motorras eller inte :)
#1469257
Man kan tilläga här att Multiremmen har en maxålder på 10 år. Före det skall den bytas, eller efter vissa kilometer. (Olika på motormodeller) Det som infaller först. Och TS har en V70 2.5 F. Den lite mindre motorn, 1.8 F och 2.0 F (samma motor men olika cylinderborrning) har ingen körsträcka för byte. Där gäller enbart max dom 10 åren!
I samband med detta är det ju läge att kolla frihjulet på generatorn också.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]