Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av chickensalad
#1469046
Hejsan!

Jag har strul med bilen, en ganska känd "svag punkt" verkar det som. Det är en V70 2.5FT -09, motor B5254T8 som gått cirka 27 500 mil.

Häromdagen så gick multiremmen av som i sin tur trasslade in sig i kramremen. Bogserade den till verkstaden och dom satte kamremen på plats, men motorn är tydligen totalhavererad.

Så, nu står jag med en i övrigt fin volvo, men med havererad motor.

Verkstaden har möjlighet att sätta i en annan motor som har gått ~42 000 mil. Totalkostnad för detta samt nya remmar ligger på 47 000 SEK.

Jag reagerar på milantalet (och såklart svider det i plånboken). Det tar emot att sätta i en motor som gått så pass långt, utan att jag egentligen vet varför. Jag velar även kring hur jag ska gå vidare. I med den "nya" motorn, försöka sälja den i befintligt skick och köpa något annat eller vänta på en annan motor. ​

All input uppskattas. Slänger med tre mer specifika frågor också:
- Är det dumt att sätta in en "ny"motor som gått så många mil som +40 000?
- Om ja, har ni något tips på vart man kan hitta motorer med lägre milantal?
- Återigen, om någonsom har något annat tips eller åsikt? Vad hade ni gjort? Allt uppskattas!

Mvh
Johan
av UnleashFusion
#1469059
Jag är ingen expert men tänkte om denna motor funkar som alternativ? https://laga.se/visa-produkt?part=A-78165942 - det är en 2.5FT motor dock med motorkod: B5254T11 årsmodell 2011 .. det kanske inte passar? nu vet jag inte om du har 200hk eller om det är 231hk

*nevermind* efter lite googling så insåg jag att du hade den med 200hk och inte den nyare som jag länkade på med 231hk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Mod ... ne#B5254T8
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Mod ... e#B5254T11
Senast redigerad av 1 UnleashFusion, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1469064
Test annars att ringa runt till olika skrotar, kanske har de bilar stående som ännu inte är demonterade, exempelvis JB i Jönköping som är en stor Volvoskrot.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1469071
S6024t skrev:Motorn som TS länkade till sist är ju en gas motor..
Nu länkade han inte nån motor specifikt, bara en sökning. Men alla är vanliga FT-motorer vad jag kan se? B5254T8 är första versionen av FT-motor.
Med förbehåll för att jag kan behöva putsa glasögonen efter ett par dagars arbete med revisionsarbete på jobbet :oops:
av KalleJ
#1469124
Volvo verkstäderna vill nog bara stoppa i motorer med rätt motorkod. Men egentligen kan du ju leta 2.5FT med alla motorkoder t.o.m 2.5T bara fixa mjukvaran med.
Hitta en billigare verkstad så kan de göra jobbet för lägre summa, sen fixar du mjukvaran hos GDM/BSR eller liknande.
Användarvisningsbild
av chickensalad
#1469166
Tack för alla svar!

KalleJ skrev:Volvo verkstäderna vill nog bara stoppa i motorer med rätt motorkod. Men egentligen kan du ju leta 2.5FT med alla motorkoder t.o.m 2.5T bara fixa mjukvaran med.
Hitta en billigare verkstad så kan de göra jobbet för lägre summa, sen fixar du mjukvaran hos GDM/BSR eller liknande.
Det är är mycket intressant. Då skulle jag tex kunna sätta i denna?
https://www.bildelsbasen.se/?index=defa ... d=47976444
Pratade med en lokal verkstad och dom hade aldrig gjort detta och kan ej garantera att det funkar. Ska fortsätta höra mig för med par andra ställen. Har någon tips på verkstad i Kronobergstrakten så uppskattas det!

fjohan82 skrev:Test annars att ringa runt till olika skrotar, kanske har de bilar stående som ännu inte är demonterade, exempelvis JB i Jönköping som är en stor Volvoskrot.
Bra tips. Dom hade systemproblem och kunde ej hjälpa mig nu. Ska följa upp!
av borstarmicke
#1469688
47000:- hade jag personligen aldrig lagt för att få monterat en motor som gått så långt... ser ju titt som tätt V70II på MP som gått under 35k mil för under 50000:-... iofs oftast dieslar men ändå...
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1469695
200 och 231 hk FT är identiska mekaniskt, det är mjukvara som ökar effekten. Det står också fel på wikipedia, båda är 2521cc och så vidare.
Motorerna kan alltså ersätta varandra.

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]

Dakioso, Härligt det löste dig och du &a[…]

Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]