Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1469290
Cotag skrev:Ladda batteriet, gärna med en recond-laddare, och nollställ BMS.

Fast är det ett AGM-batteri så ska du inte köra rekondläget, elektrolyten är bunden i glasfibermattan så det sker ingen skiktning i ett AGM som rekonden återställer. Vill minnas att det tom är skadligt att köra då batteriet kan dunsta ut vätska.
Ladda upp batteriet (med korrekt inkopplad laddare) och nolla BMS är alltid en bra start och som jag skrev tidigare i tråden så är det bra att mäta upp laddstatusen med en belastningsprovare om man har problem.
#1469293
Nä det är ju klart, har man kommit så långt att man skaffat sig en recondladdare så kommer det med en handbok som berättar att AGM-batterier inte ska recondas. :)
Nu har jag ett EFB (Enhanced Flooded Battery) i min bil med start/stopp-funktion, inget AGM alltså.
#1469297
Är osäker på vad det är för typ av batteri som sitter i. Men ni menar att ladda Huvudbatteriet, inte det extra för startmotorn?

Det är nog iallafall någon volvo original variant, då förra ägaren körde allt in på volvo när det var något med bilen. Har inte kollat på papprerna eller frågat när/om batteriet varit bytt nån gång.

Men är ju troligt att det inte är bytt på 16k mil, är ju inte helt osannolikt.
#1469298
Gurkburk92 skrev:Är osäker på vad det är för typ av batteri som sitter i. Men ni menar att ladda Huvudbatteriet, inte det extra för startmotorn?

Det är nog iallafall någon volvo original variant, då förra ägaren körde allt in på volvo när det var något med bilen. Har inte kollat på papprerna eller frågat när/om batteriet varit bytt nån gång.

Men är ju troligt att det inte är bytt på 16k mil, är ju inte helt osannolikt.
Det är huvudbatteriet som startar motorn, stödbatteriet håller bara "småsaker" igång för att slippa att dom startar om varje gång.
#1469299
Steffe3 skrev:
Gurkburk92 skrev:Är osäker på vad det är för typ av batteri som sitter i. Men ni menar att ladda Huvudbatteriet, inte det extra för startmotorn?

Det är nog iallafall någon volvo original variant, då förra ägaren körde allt in på volvo när det var något med bilen. Har inte kollat på papprerna eller frågat när/om batteriet varit bytt nån gång.

Men är ju troligt att det inte är bytt på 16k mil, är ju inte helt osannolikt.
Det är huvudbatteriet som startar motorn, stödbatteriet håller bara "småsaker" igång för att slippa att dom startar om varje gång.
Ahh, trodde extrabatteriet var ämnat för start/stopp och skötte den. Men då förstår jag.

Skall ta o jaga fatt en laddare från nån man känner & testa :)
#1469436
Vad skulle det vara? Är batteriet verkligen kass så kommer ju BMS indikera på det igen efter ett antal körcykler.
Jag nollade min för första gången för några veckor sen efter en laddning. Start/stop började fungera igen, provade köra både radio och dieselvärmare i över en halvtimme utan att det stängde av. Antingen håller det i sig eller så får det väl bli ett nytt batteri sen ...
Grejen är ju att batteriet visar ju inte några klassiska symptom på att va slut, dvs startmotorn snurrar utan att sacka.
#1469457
Cotag skrev: fre 15 okt 2021, 18:56 Vad skulle det vara? Är batteriet verkligen kass så kommer ju BMS indikera på det igen efter ett antal körcykler.
Jag nollade min för första gången för några veckor sen efter en laddning. Start/stop började fungera igen, provade köra både radio och dieselvärmare i över en halvtimme utan att det stängde av. Antingen håller det i sig eller så får det väl bli ett nytt batteri sen ...
Grejen är ju att batteriet visar ju inte några klassiska symptom på att va slut, dvs startmotorn snurrar utan att sacka.
Tack! Då skall jag göra detsamma. Det är precis samma för mig....känns som att varning och spärren för att kunna starta värmaren, är onödigt hög.
När jag ändå skriver, vad för typ av laddare har du? Själv har jag en Ctek polar 5.0.
#1469483
Jag har en ctek mxs 7.0. Hörde från någon att ju högre amp laddaren är på desto större batteri kan laddaren reconda, låter logiskt men jag vet inte om det är sant.
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]