Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1468738
Hej! i augusti när jag var ute på långfärd så tändes både Volvo on call service erfodras samt SRS service erfordras. Under färd i 100 km/h.

Vad tror ni det kan vara?
Reservbatteri slut i VOC? varför tänds SRS då samtidigt?
Inte jättesugen på att ge Volvo 5-10 000 för att ordna detta..
Tacksam för alla tips.

Xc70 2016 Classic 20000 mil. Gjort bältesåtgärden (har den visat sig ge SRS-felkoder om den gjorts slarvigt?)
Med vänlig hälsning, Olof
#1468764
Du måste läsa ut felkoderna ur bilen för att se vilka som är satta annars är det bara gissningar. Kan du inte göra det själv så måte du anlita något.
#1468959
Hej! Tack! Min lokala mek som servade bilen läste ut följande:
B10A202
B10A215
U015100
Han sa något om att han inte fick ut felkoder från SRSmodulen, att den inte svarade.
Vet ej om han har DICE och VIDA, kanske är en felkodsläsare som ej får ut "riktiga" volvokoder?
-Olof
#1469057
Koderna indikerar ju att den inte får kontakt med srs modulen. Har du kollat alla säkringar?
#1473214
Gjorde en felsökning hos Volvo idag och följande koder kom upp, se bild.
Bla DIM-U015100 - Utebliven kommunikation med styrenhet krocksäkerhetssystem.
Volvo vill ha 8000 inkl jobb för att byta den, plus 2300 för denna felsökning.
Blir så trött, en fem år gammal bil. Ska det vara så här? Har tagit kontakt med deras kundrelationsansvarig för att få något på goodwill.
Finns det andra lösningar som är billigare? Finns det företag som fixar sådana här boxar?
Begagnat är väl lite chansning och kräver väl kalibrering misstänker jag.
Bilagor
08BAD5AB-8F33-4B77-83CC-2CB7C24DBEB0.jpeg
08BAD5AB-8F33-4B77-83CC-2CB7C24DBEB0.jpeg (2.06 MiB) Visad 967 gånger
#1473221
Farthållaren fungerar förmodligen inte för att säkerhetssystemen inte gör det. Den fungerar ju inte utan att bältet är påtaget heller, exempelvis.
Annars är det inget konstigt att någonting går sönder ibland. Även efter fem år.
#1473345
Ett halvt decennium och 20.000 mil senare så är det lite väl magstarkt att försöka låta någon annan ta smällen för en reparation av det här slaget. :-)
Felet ligger i SRS modulen, alla andra felkoder är till följd av att modulen inte skickar på data via Can-nätet till resp modul som behöver dess info så som DIM,CEM PHM FSM och PBM. Enligt serviceteknikern så har han mätt CAN signalen. Men om det är på både HS och LS skriver han inte dock?
Oftast och jag säger oftast, så är det fel i den inbyggda krashsensorn i SRS modulen som får modulen att låsa sig att den inte kommunicerar alls. Alt. att krashdatan har blivit korrupt.
Om man inte klarar av att lösa detta själv så finns det företag som kan reparera den om man skickar in den, men om det blir billigare än en ny och låta volvo fixa det vet jag inte.
#1473718
Hej! Tack för svar ni båda.
Volvo tog 50 % goodwill på detta. Har köpt bilen för tre år sen hos dom. Mycket snällt. Nu funkar bilen.
Såg nu på notan att krocksensor reservenergienhet är bytt med. Vad innebär det, de sa inget om det inför jobbet, som jag förstod var det enbart styrbox de skulle fixa.

Mvh Olof
Bilagor
3535820C-7408-4B4F-9FB3-3EA533B2AEC5.jpeg
3535820C-7408-4B4F-9FB3-3EA533B2AEC5.jpeg (732.4 KiB) Visad 794 gånger

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]