Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SAAB96
#1468617
Hej!

Har googlat utan att hitta något riktigt rätt svar.

Både jag och min mor har varsin v70II av samma årsmodell 15. Hennes motor har rasat totalt och är därför inget att lägga mer pengar på.

Jag tror mig egentligen veta att det inte går, men måste ändå fråga om någon vet:

Går det att byta min halvläderinredning av manuell typ till hennes skinninredning av eltyp samt ljudsystemet? Hon har Harman/Kardon systemet med subwoofer och jag har momentumsystemet.

Det är väl primärt det jag undrar. Vet någon?

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1468644
Ja, det går. Men det är inte jätteenkelt.
För att byta ljudsystemet måste du först låsa upp bilens konfigurationsfiler. Det hjälper INTE någon Volvo-verkstad till med, men det går om du skaffar en DiCE och använder programvara härifrån: https://d5t5.com/

Sedan måste du köpa mjukvarukonfiguration från D5T5 för att få bilen att tro att den byggts med Premium-ljudsystem, annars är det ingen mening att montera in systemet alls. Det jobbet tillkommer ju också, få alla grejer på plats inkl. kablar m.m.
https://d5t5.com/article/volvo-change-configuration
Användarvisningsbild
av pb81
#1468647
Skulle byta skärm idag, var inga problem att få volvoverkstad att hjälpa till o ta bort ITP för att ändra mjukvaran. Använd bara inte delar som inte i förväg blivit avkodade, är de fortfarande kodade till annan bil så blir det problem.
av dannesk
#1468649
MarcusJ skrev:Sedan måste du köpa mjukvarukonfiguration från D5T5 för att få bilen att tro att den byggts med Premium-ljudsystem, annars är det ingen mening att montera in systemet alls. Det jobbet tillkommer ju också, få alla grejer på plats inkl. kablar m.m.
https://d5t5.com/article/volvo-change-configuration
Det är väl också en annan kabelstam och busstyp på Premium än de övrika systemen, dessutom fanns väl både Performance stereon och High Performance på denna modell och det står inte vilken det är.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1468665
Är det bara jag som tycker det är märkligt att inte göra motorbyte på en 6 år gammal bil? Känns ju spontant som det smartaste att göra!? Eller är bilen risig i övrigt å har gått sjukt många mil?
av SAAB96
#1468717
Variosboy skrev:Är det bara jag som tycker det är märkligt att inte göra motorbyte på en 6 år gammal bil? Känns ju spontant som det smartaste att göra!? Eller är bilen risig i övrigt å har gått sjukt många mil?
Ja, det kan man tycka, men det är en gammal taxi som gått 34000 mil, och vars originalmotor drog 12 liter olja mellan servicarna, och det byttes motor och det är nu den motorn vars vevaxel sprängts. Hur det gått till förstår ingen. Volvo tar förstås inget ansvar för sina Vea-motorer, och jag rekommenderar då i te min mor att byta motor igen till en likadan begagnad sak för 50.000. Bättre att lägga de pengarna som handpenning på en ny bil av annat fabrikat.

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

av SAAB96
#1468718
Ok, tack för svaren. Det är inte precis värt det gällande stereo då, med tanke på arbete och krånglighet. Bilden flyttas ju inte precis enkelt eftersom drivlinan är ur funktion, så även om en volvoverkstad skulle hjälpa till så lär de knappast göra det utanför sina lokaler.

Är det samma problem med stolarna?



Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

av SAAB96
#1468795
Volvoold skrev:Får jag fråga vilken motor det var i din mors bil?
Självklart!

D4.

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av apersson850
#1468796
SAAB96 skrev:Är det samma problem med stolarna?
För att de ska fungera som det är tänkt ska även stolarna programmeras in i bilen. På grund av minnesfunktionen har de också kommunikation via CAN-buss.
740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney

Har inte kollat nu och vet inte dom tidigare d&ari[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. P[…]