Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Doomis
#1467173
Men det är alltid så här. När någon läser om någon som har ett problem med bilen så dras allt över samma kam. Speciellt på ett forum där just själva syftet med ett forum är att ventilera sina problem. Det bildas en sk synergieffekt när det råkar bli fler som är dabbade av samma fel. Då blir förtroendet över en viss funktion eller mekanik negativ. Men egentligen är det inte särskilt vanligt. Även om 20-30 på ett forum har ett specifikt problem med något eller läst om ett problem så är det fortfarande 30.000 bilar per år som tillverkats.
av Rådlös
#1467201
Du ville inte ha någon Fordmotor. Men V70 2.0 F har bara omkring 1500 kr i bilskatt. Jag är osäker men tror att 2.5 Fx (som inte är en Fordmotor) har högre skatt?
Alla Volvos F-motorer har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Volvo Original (Calix) Fullt utbyggbar med alla tillbehör om ingen redan har gjort det.
av UnleashFusion
#1467208
Doomis skrev: sön 03 okt 2021, 21:55 Men det är alltid så här. När någon läser om någon som har ett problem med bilen så dras allt över samma kam. Speciellt på ett forum där just själva syftet med ett forum är att ventilera sina problem. Det bildas en sk synergieffekt när det råkar bli fler som är dabbade av samma fel. Då blir förtroendet över en viss funktion eller mekanik negativ. Men egentligen är det inte särskilt vanligt. Även om 20-30 på ett forum har ett specifikt problem med något eller läst om ett problem så är det fortfarande 30.000 bilar per år som tillverkats.
Definitivt, det är inte bara på forumet här utan även hos "olika volvo-facebook-sidor" där folk klagar på 1.8F/2.0F, bara för den är "slö och varvar". Jag har ägt min 2.0F i 11år och bara gjort slitage-byten och service. Större problem som koppling, ac, standard-fel etc? nej. och den har gått nu.. 27500mil. Fordonskatt under 1450kr och försäkring <270kr.. vad finns det att klaga på ens.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1467211
VEA motererna med manuella växellådor hade ju problem med en undermålig slavcylinder till kopplingen, jag tror den uppgraderades kring MY17/18.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1467218
Rådlös skrev:Du ville inte ha någon Fordmotor. Men V70 2.0 F har bara omkring 1500 kr i bilskatt. Jag är osäker men tror att 2.5 Fx (som inte är en Fordmotor) har högre skatt?
Alla Volvos F-motorer har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Volvo Original (Calix) Fullt utbyggbar med alla tillbehör om ingen redan har gjort det.
C:a 1500 även på FT
av Volvoold
#1467224
Kul att se att Martin S ovan, har insikt i dessa problem, som andra starkt förnekar.

Med all respekt för era erfarenheter här i tråden, så litar jag definitivt mer på Volvos egna tekniker, försäkringsbolag och annan statistik som har en helt annan bredd och erfarenhet av betydligt fler bilar än vad ni har.

Men, det står ju var och en fritt att förneka att Volvo har några problem, trots att branschen säger nåt annat. Som sagt så får man gärna köpa bilen ändå, trots att vissa kvalitetsbrister, eller produktegenskaper förekommer (Volvos förskönande nyspråk av stora problem och bristande kvalitet)

Synergieffekt kan säkert finnas, men det ska ej förväxlas med riktigt förekommande problem, och en sund oro för dessa. Men Volvo tackar säkert och tar emot för att folk inte vill kännas vid problemen, och därmed får pröjsa Volvos verkstäder för den bristande kvaliteten.

Man ska ej skjuta budbäraren för att man inte gillar budskapet. Klaga på Volvo ist.

Jag skulle inte köpa en Volvo med risk för stora problem, bara för att andra moderna bilar också har problem. Men vi vill väl lägga våra pengar på olika saker, och har olika toleranser för dålig kvalitet.
av Volvo2021
#1467228
Jag tycker att det är konstigt att ni nästan attackerar de som inte håller med om att Volvo inte har problem med sina bilar, trots att de gjort bra research. Tex Länsförsäkringars skaderapport.

Jag tycker det är fint av ”Martin S” och ”Volvoold”, att de delar med sig av tips till trådstartaren, så att denne kan undvika problem, och därmed potentiellt stora utgifter, med sin tilltänkta nya bil.

Skulle jag leta ny bil, skulle jag bli jätteglad om nån ville skriva tips till mig, även om det skulle innebära att det går emot min befintliga uppfattning, och innebära att jag får svälja stoltheten och leta efter annan bilmodell/bilmärke. Jag brukar själv kontakta bilmekaniker, eller andra som mer är insatta inom vissa saker som jag inte har samma kunskaper i.

Det har sparat mig mycket pengar (pengar som kunde ha lagts på nåt roligare än bilreparationer) och oro att vara ödmjuk och öppen för input, det är också intressant och lärande.

Men, det är väl fortfarande så att om ens eget bilmärke/bilmodell kritiseras, så vänder man sig mot den som är insatt, det är väl vanligt mänskligt självförnekande, som kan bero på att man själv inte vill inse att man kan ha inhandlat en bil som inte häller den kvalitet man har hoppats, och därmed gjort en dålig affär, trots att kanske nån kommit med råd, men som man förnekat. Det kan ju också ha en grund i att man vill vara trogen sitt bilmärke, kosta vad det kosta vill.

Jag håller med att man inte ska överdriva ev problem, men när Volvos egna tekniker, försäkringsbolag, motortidningar mm, ger en annan bild än den man har själv, så gör man nog bäst i tugga i sig verkligheten, istället för att förneka den.
av Volvo2021
#1467229
Glömde skriva att i området problemfrihet, så var det bara i en av 5-6 begagnatdueller med Vovobilar inblandat i Auto motor sport, som Volvobilen hade bättre betyg än sin konkurrent. V70 och V60 (gamla) är bland dem som förlorade duellen inom detta mycket viktiga område.

På V70 så nämnds just koppling, som ett vanligt fel. Logga gärna in på deras hemsida och fördjupa er mer.
av Yaniz
#1467240
Visst har Volvo kvalitetsproblem, inget snack om saken. V70 är enligt mig behäftad med flera konstruktionsfel (ett av dem kan ha förödande utgång i form av motorhaveri p g a rembrott). Vad jag vände mig emot, var påståendet att det inte är ovanligt att kopplingen havererar redan innan 10000 mil på mätaren. Notera ordvalet "inte ovanligt innan 10000 mil". Detta påstående anser jag vara felaktigt.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]