Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
#1466119
m2c skrev:Det är bara vid kallstart bilen måste veta om det är alkohol i bränslet. När motorn väl är varm så kommer lambdasonden reglera blandningen rätt.

Och jag antar att den minns blandningen sen förra starten för att bestämma startanrikningen som behövs för att starta motorn.
Den utgår från 50%/50% E85 B95(E10) vid nollning av motorstyrenheten. Enligt servicetekniker på Liljas iaf, I princip samma som på Saab.
Upplever adaptionen är lite segare än gamla 9-5an dok. Ja sålänge du inte kopplat loss batteri eller säkring kommer den ihåg vad blandningen låg på.
Den ska även känna av tankningar med öppning av tanlock/ökad bränslemängd, oklart om man behöver stänga av motorn dok. Behövs inte på Saab ;)

Tänk på att det inte går returledning till tanken från fuelrailen så bränslet i tanken blandas inte om man står still.

Rengör spjälhuset om du har problem med tomgången.
av Rådlös
#1466139
Ja m2c: "Och jag antar att den minns blandningen sen förra starten för att bestämma startanrikningen som behövs för att starta motorn?"

Det är därför det är viktigt att göra en adaptering om man har bytt bränsle. Gör man inte det så försöker ju motorn starta på den tidigare och gamla bränsleblandningen.
Det är viktigt, men mycket enkelt att göra. Jag har "mässat" detta många gånger på forumet. Det var vanligt tidigare när E85 var lite populärare. Många provade E85 men tankade efter dagspris på bränsle. Dom bytte alltså bränsle ofta fram och tillbaka "efter plånboken" och struntade i, var ovetande, förbisåg vikten av att adaptera. Det gav ju resultat därefter att bilen gick dåligt. Då skyllde man naturligtvis på E85. Jag har kört enbart på E85 i mer än 11 år nu och jag är inne på FFV-bil nr 2 nu. Jag har inte haft några bränslerelaterade problem.

FFV = Volvo och Fordspråk, FlexiFuel Vehicle. Alltså en bil som kan gå på ett alternativt bränsle.
av KalleJ
#1466158
I en Saab ett par minuter på tomgång eller några kilometer så fluktuerar den väldigt lite även om man byter bränsle helt.
2.5ft utan bränsleretur från motorn ingen aning, går ju inte läsa ur utan vida verkar det som. Men tar ju en stund innan bränslet i fuelrailen och slangen bak till tanken förbrukats.
Dålig implementation om man inte har etanol/flex-mätare i bränslesystemet helt enkelt.
Positivt med mer etanol i bensinen nu dok så inte lika stor skillnad hahaha :angelo:
Bränslepumpen lär ju blanda det som finns i tanken(tror jag iaf) men fuelrailen är ju redan fyllt med ett bränsle så att säga.


"man gör inte" en adaption det är bara låta motorn gå en stund efter tankning.'
av Rådlös
#1466175
"man gör inte" en adaption det är bara låta motorn gå en stund efter tankning.'

Jo Kalle J: du har egentligen rätt, men eftersom det är något som måste göras så blir ett Verb - att göra, en adaption. Även om det sköter sig själv bara man har inlett den. I dom tre handböcker för FFV-bilar jag har haft tillgång till står det ungefär: Direkt efter tankning (av den nya blandningen): Kör en sträcka på ett par mil eller ungefär en kvart i lugn landsvägskörning.
Avbryt inte körningen, det vill säga stäng inte av motorn. Då börjar den om från noll igen när man startar. Antag då att man har kort körväg till jobbet så att adaptionen inte hinner fulländas. Då blir det ju aldrig färdigt. Naturligtvis får du stanna vid rödljus och korsningar, men stäng inte av motorn under adaptionen.
Nu är det ju naturligtvis så att detta gör bilen alltid, men hittar den inget nytt så "godtar" den det direkt. Det finns ju i minnet hur bränslet var.
Och låginblandningen E05 och E10, är så svag så det gör knappast någon skillnad. Innan jag hade riktiga fabriks-FFV så blandtankade jag min Volvo 245 -92 med ca 30% etanol. Alltså något som skulle ha hetat E30 om det fanns något sådant. Det anses att dom flesta (någorlunda moderna) bensinbilar klarar att reglera insprutningsblandningen upp t.o.m. 30%. Min 245 klarade det. Jag rörde inte en skruv i motorn avseende bränslet. Den gick perfekt och Bilprovningen hade inget att anmärka på under dom 5 år som jag körde så.
Och till den som undrar, har bilen gjort adapteringen en gång så behöver man aldrig tänka på det något mera så länge man kör på samma bränsle. Det gäller åt båda hållen, från ren bensin till E85 eller tvärtom, från E85 till ren bensin.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]