Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fliiix
#1465576
Hej, jag har en Volvo V70 1.6D -10 som nu vägrar starta.
Bilen hade stått i ca 10 månader, jag fick igång bilen direkt efter att ha bytt batteri och körde med den ca 5 mil, jag stängde av den och gick in och handlade och sen var den lite svårstartad men den gick igång och gick som den alltid har gjort, det ända jag märkte av var att tomgången var låg på den, dagen efter så vela inte bilen starta nå mer.

Det jag har gjort är att byta dieselfilter, jag har kollat så att det kommer diesel vilket det verkar göra men inte hela vägen till cylindern.
Jag har kollat den mekaniska bränslepumpen och den verkar skicka diesel så jag tror inte att det är felet.
Bilen går endast på startgas och då får jag upp en felkod ”P0087 Fuel rail/system pressure too low” jag kollade upp felkoden och det står såhär: P0087 Bränslefördelningsrör/systemtryck för lågt Bränslepump, bränsletryckregulator, bränsletilloppsrör blockerat, mekaniskt fel.

Kan det vara så att det är bränsletrycksregulatorn som är felet? Jag tycker ju att jag borde då få upp felkod P0089, men jag använder en Autel MaxiDiag för att kolla felkoderna så det finns ju risk att jag inte får upp alla felkoder.

Jag står helt stilla nu och är väldigt tacksam för hjälp.

Edit: Jag vill även tillägga att jag pratade med Mekonomen om felet och han där sa att det även kan vara vevaxelgivaren som är defekt och att jag inte får upp felkod på detta.
Senast redigerad av 1 Fliiix, redigerad totalt 0 gånger.
#1465586
Fliiix skrev: fre 24 sep 2021, 15:19 Hej, jag har en Volvo V70 1.6D -10 som nu vägrar starta.
Bilen hade stått i ca 10 månader, jag fick igång bilen direkt efter att ha bytt batteri och körde med den ca 5 mil, jag stängde av den och gick in och handlade och sen var den lite svårstartad men den gick igång och gick som den alltid har gjort, det ända jag märkte av var att tomgången var låg på den, dagen efter så vela inte bilen starta nå mer.

Det jag har gjort är att byta dieselfilter, jag har kollat så att det kommer diesel vilket det verkar göra men inte hela vägen till cylindern.
Jag har kollat den mekaniska bränslepumpen och den verkar skicka diesel så jag tror inte att det är felet.
Bilen går endast på startgas och då får jag upp en felkod ”P0087 Fuel rail/system pressure too low” jag kollade upp felkoden och det står såhär: P0087 Bränslefördelningsrör/systemtryck för lågt Bränslepump, bränsletryckregulator, bränsletilloppsrör blockerat, mekaniskt fel.

Kan det vara så att det är bränsletrycksregulatorn som är felet? Jag tycker ju att jag borde då få upp felkod P0089, men jag använder en Autel MaxiDiag för att kolla felkoderna så det finns ju risk att jag inte får upp alla felkoder.

Jag står helt stilla nu och är väldigt tacksam för hjälp.
För snabbare svar när det gäller Volvo-bilarna bör du gå med i denna: https://www.facebook.com/groups/volvosweden
Jag hoppas någon på forumet som kanske har/haft eller vet vad problemet kan vara svarar men under tiden gå med ovan.
av Fliiix
#1465588
UnleashFusion skrev:
Fliiix skrev: fre 24 sep 2021, 15:19 Hej, jag har en Volvo V70 1.6D -10 som nu vägrar starta.
Bilen hade stått i ca 10 månader, jag fick igång bilen direkt efter att ha bytt batteri och körde med den ca 5 mil, jag stängde av den och gick in och handlade och sen var den lite svårstartad men den gick igång och gick som den alltid har gjort, det ända jag märkte av var att tomgången var låg på den, dagen efter så vela inte bilen starta nå mer.

Det jag har gjort är att byta dieselfilter, jag har kollat så att det kommer diesel vilket det verkar göra men inte hela vägen till cylindern.
Jag har kollat den mekaniska bränslepumpen och den verkar skicka diesel så jag tror inte att det är felet.
Bilen går endast på startgas och då får jag upp en felkod ”P0087 Fuel rail/system pressure too low” jag kollade upp felkoden och det står såhär: P0087 Bränslefördelningsrör/systemtryck för lågt Bränslepump, bränsletryckregulator, bränsletilloppsrör blockerat, mekaniskt fel.

Kan det vara så att det är bränsletrycksregulatorn som är felet? Jag tycker ju att jag borde då få upp felkod P0089, men jag använder en Autel MaxiDiag för att kolla felkoderna så det finns ju risk att jag inte får upp alla felkoder.

Jag står helt stilla nu och är väldigt tacksam för hjälp.
För snabbare svar när det gäller Volvo-bilarna bör du gå med i denna: https://www.facebook.com/groups/volvosweden
Jag hoppas någon på forumet som kanske har/haft eller vet vad problemet kan vara svarar men under tiden gå med ovan.
Jag får även pröva där och se om jag får någon hjälp!
Tack så mycket för tipset.
Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]