Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JonasF
#1464960
Hej, har en tid haft problem att jag inte får värme i bilen och efter felsökning hos Volvoverkstad anser de att det behövs byte av termostat (7500 kr). Till detta kommer att jag får upp meddelande att Park. värmare service erfodras och för detta anser verkstaden att de behöver byta brännarenhet mm (14k för detta).
Min fundering är om det räcker att byta termostat eller om parkeringsvärmare(dieselvärmare) även behöver bytas för att få upp värmen under korta körsträckor? Alt om det kan finnas annat sätt att lösa bekymret med utebliven värme.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1464989
Dessvärre har dom rätt. Termostatens skick kan jag inte uttala mig om, men är den dålig blir det aldrig värme, och det samma gäller värmaren. Däremot kan du kanske spara betydliga summor på att åka nån annanstans än volvo åf, till exempelvis en fristående pålitlig verkstad. Mekonomen med flera är ofta dyrare än återförsäljare, så det kan du helt hoppa över.
av KalleJ
#1464990
12år gammal bil ta en Mekonomen,Mechanum eller annan mindre verkstad.
7000 för att byta termostat låter riktigt dyrt. Det inkluderar felsökningsavgiften hoppas jag?
Jag hade letat begagnad brännare. Diesel på vintern når väl inte arbetstempratur utan värmare?

Mekonomen här i stan(byhåla) tar minst 30% lägre timpeng än Skobes. Men de skiljer ju även hos Volvo/Skobes/Lilja osv.
av JonasF
#1465112
Tack för svar, vad gäller kostnaden förstår jag utifrån andra diskussioner här på forumet att på just 2010 sitter termostaten väldigt trångt till. Och i kostnaden 7.5k ligger inte felsökningen, den har jag redan betalt för :-(
Har kollar med Mekonomen men de hänvisar till auktoriserad volvoverkstad då de själva inte kan identifiera felet.

Men jag uppfattar från era svar att endast byte av termostat utan att även fixa dieselvärmaren lär inte lösa värmebekymret, speciellt under höst/vinter?
av mji
#1465184
Jag hade också problem med dieselvärmaren på min V70 (2009) där Volvo sa att byte av brännaren måste ske därför att det inte gick att få kontakt med brännarens elektronik. Surt, men av annan anledning bytte jag batteri i bilen och fick av en slump ett infall att försöka starta värmaren en morgon strax efteråt.
Den startade och bolmade ut rök i 20 min och har efter det fungerat som den ska.
Mitt råd, kolla upp batteriet i bilen innan du lämnar in bilen på reparation av dieselbrännaren.
Hoppas att det är samma problem för dig.
av ovlov2011
#1468382
Det sitter termostat/givare typ inuti bilen också som jag fick bytt och fick värme i bilen. Den sitter i mittkonsolen, full värme nu. Verkstaden började med en grundlig koll av kylsystemet som var ok.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1468415
Så länge utetemperaturen håller sig på plus-sidan av skalan anser iallafall jag inte att du behöver en dieselvärmare för att få temperatur. Testa att byta termostaten först och sedan ger du dig på värmaren om du verkligen känner att värmen inte räcker till under vinterhalvåret.
av dangu123
#1478989
Vad gäller dieselvärmaren så verkar den bara fungera i 800 timmar på V70 2.4D 2010, sen finns en self-destruct-funktion som låser den. Antingen krånglar man och nollar räknaren i Webaston eller byter kretskort. Se tråd om detta här:
viewtopic.php?f=56&t=145421
Senast redigerad av 1 dangu123, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1479004
Om det är -10 ute tar det tid att få värme i bilen, men den kommer någorlunda efter 15-20 km, när extravärmaren inte är igång. Det går på mindre än 5 km med värmaren. Utan att man förvärmt före start, alltså.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]