Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1465100
Tack för hjälpen! Men jag är ändå förvirrad... Nu har jag stött på tre olika benämningar av lager: remskivans lager, magnetkopplingens lager och frihjulets lager. Finns det flera olika lager eller är det samma lager med olika namn? Och var sitter dessa lager? Hittade denna kompressor som borde passa: https://www.bildelaronline24.se/ridex/8098702 Är de lager ni syftar på med på bilden av kompressorn eller sitter de nån annanstans?
Jag blev tvungen att först renovera domkraften och har därför inte hunnit undersöka under bilen men det är uppenbart att jag har något som kärvar och som är beroende av huruvida AC:n är tillslagen. När AC:n är tillslagen (från knappen i kupén) hörs ett kvittrande gnissel från området kring kompressorn och detta missljud försvinner när jag slår av AC:n.
#1465136
Om du inte vill ha kompressor på bänken så byter man bara lager eller hela magnetkopplingen med lager utan att man behöver göra ingrepp i köldsystemet. Är du verkligen säker på att det är kompressor som som låter? Hade mycket liknande symptom på generator som gnisslande och det var lager i den som hade gjort sitt, inte frihjulet som var frisk.
#1465328
Jag har ju haft inne bilen för felsökning hos Volvo-verkstad och innan dess hos oberoende verkstad och de hävdar att generatorn inte är felet. Längre än så kommer jag inte att komma själv. Hinner förhoppningsvis kika på detta i helgen och håller tummarna för att det kan funka att bara byta med magnetkopplingen jag länkade till ovan.
#1465532
Det är klart man kan undersöka med stetoskop men jag inser att jag är lekman. Oavsett vad jag skulle få för mig att jag hör eller känner är det nog osannolikt att jag kommer att känna mig säker på att jag har rätt och den erfarne verkstadsteknikern på Volvo har fel.

Programvaruppdateringen kommer säkert bara ko[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]