Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stencross
#1463121
Hämtade ut Volvo V70 T4 automat 2014 igår efter 2,5 dag på verkstad för växellådebyte. Efter bytet låter det som nåt är löst i motorn.

Det låter sjukt mycket vid start och avstängning av bilen, samt vid tomgång. Vid inbromsning vid vägbula några gången har det låtit kling klong.
Längst ner kommer länk till video för missljud.

När jag ringer till verkstad så säger verstadskillen att detta ljud kan ibland uppstå när man bytt växellåda och dem vet inte varför.

Verkstadschoachen säger samma sak. Dem tror inte att de är nåt farligt utan de får vara så.

Jag ligger på att detta kan jag inte acceptera. Efter mycket om och men säger dem att har inte tid att ta in bilen igen utan jag får lämna den i akutfacket så tar dem den när dem hinner.
Är det någon som känner igen ljudet?
En kompis säger att hans växellåda lät så innan den rasade.

https://youtube.com/shorts/eC4CC8_OKCc?feature=share

https://youtube.com/shorts/B9n_DKd5kxA?feature=share

//Micke
av VolvoJull3
#1463122
Låter ju inte bra.
Jag hade aldrig accepterat det där heller.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1463123
Har du ”fått” en ny växellåda? Isf borde du även fått ny koppling. I den sitter det fjädrar som hålls på plats av plastretainers, de slits ut och går i bitar för att sedan hamna överallt i lådan, vanligaste orsaken till powershift-problem. Jag tycker det låter som det kommer från kopplingen, men man hade ju behövt höra mer för att göra mer än bara tycka.

https://www.kugaownersclub.co.uk/thread ... ost-182024

Det ska absolut inte vara så, vad det än är. Lämna tillbaka bilen direkt, kör den inte.
Vad är det ens för tomtar som släpper ut det där, coachen dessutom?!
av Stencross
#1463141
För 4 år sedan fick jag felmeddelandet. Minskad prestanda växellåda. Efter det har jag fått meddelandet 1-2 gånger per iår. Dem har aldrig hittat nåt fel på verkstaden.
Nu under semestern har det kommit oftare och oftare. Till slut kom det ca var 4e mil. Oftast var det 2 växlar som lådan inte fick i. Olika varje gång.
Verkstaden dömde ut lådan. Hade försäkring som täckte och eftersom verkstaden inte hittade någon begagnad låda så fick jag en ny låda mot en självrisk på 10K.

Verkstaden som är Nybergs bil i Jönköping har skött allt jävligt dåligt. Från första kontakt! När detta är löst så blir det aldrig mer dem.
Verkstaden har aldrig sagt nåt om en ny koppling så det var ju skumt.

Verkstaden visste direkt var det var för missljud när jag ringde till dem. Jag tycker det är sjukt att dem släpper iväg bilen.
Tror något har gått galet eftersom dem fick ha kvar bilen 1 dag extra. Dem hade problem med mjukvaran sa dem. Och att dem var tvungna att provköra lite mer.
av Volvoold
#1463167
Ajdå, det var tråkigt. :-(

Får jag fråga om du kört mycket med släp/husvagn? Någon servicekille på Volvo skrev till mig att powershift kan få problem vid körning av hus/släpvagn.
av Stencross
#1463176
Jag satte på dragkrok på bilen för ca 2 år sedan då vi bestämde oss för att köpa husvagn. Då måste bilen ha gått ca 10 000 mil. Så säg att bilen kanske rullat 500 mil med släp och husvagn. Ingen stor husvagn.

Vid 10 000 mil är det även gjort oljebyte i växellådan. Jag har också hört att powershiftlådorna inte är så bra att dra husvagn med.
Kör man lådan i automat så växlar den hela tiden så jag kör den manuellt på 5an när vi kör husvagn. Går bäst då.

Jag har pratat med 4 st servicekillar i sommar på 4 olika verkstäder och alla tycker att den växellådan är skit.
Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]