Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pb81
#1462727
Vad tror ni kan orsaka ljudet i videon. Detta kommer bara när jag haft igång bilen och sedan stängt av den typ 10-20 minuter. Det kommer inte alltid heller, bara ibland. Står bilen en längre tid låter det inte heller. Kompressorn (Nissens) byttes i vintras, alla remma och löphjul till multiremmen är nya så det har nog inte med något sånt att göra. Bör vara något med kompressorn för kör jag bilen utan ac 10-20 min och sedan sätter igång kompressorn så kan jag ibland framkalla ljudet.

Förlite gas?
Kan tillägga att ljudet försvinner efter 3-4 sekunder.

av VolvoJull3
#1462759
Min låter likadant. Min är också bytt för cirka ett år sedan, på grund av missljud. Har läst trådar efter trådar och många verkar ha detta problem och i vissa fall är det något rör med ljuddämare som kan fixa ljudet, men kostar 5000:-. Jag kan leva med ljudet, vet iallafall att jag har ny kompressor och ny rem till den, känner mig ganska lugn ändå.
Användarvisningsbild
av pb81
#1462767
Ja men störigt... Tror inte det är röret som är fel i detta fallet.
av VolvoJull3
#1462770
Min började låta efter några månader efter bytet. Men låter som din vid start, inte alltid, men ganska ofta. Jag tycker också det är störande. Var med om en viltolycka i våras då kollade dom Ac systemet efter läckage. De hittade inget, så tror inte mitt handlar om lågt köldmedium, eftersom den lät innan olyckan.
Har din börjat låta så nu, eller har det låtit förut?
Användarvisningsbild
av pb81
#1462785
Bytte i vintras och det börjad precis innan sommaren.
av VolvoJull3
#1462938
Min far har en xc60 d4 awd med cirka 5000 mil på mätaten, den låter ingenting och aldrig :-/
Användarvisningsbild
av pb81
#1462953
Har den varit bytt någon gång då? Vilket fabrikat på kompressorn har du?
av VolvoJull3
#1462970
Nej den är orginal, han har en årsmodell -17.

Jag vet inte vad Volvo stoppade i för kompressor i min, köpte min bil på en Volvo ÅF som böt kompressorn på garanti, då hade bilen gått cirka 7200 mil. Nu har den passerat 8300 så 1100 mil med den nya kompressorn.

Kan kolla upp det :-)
Användarvisningsbild
av pb81
#1462980
Satt Valeo i min, nu Nissens.. Funderar på om man skall maila dem o fråga om missljudet =)
av VolvoJull3
#1462997
Ja, jag vet att jag läst om någon som fick byta 3 gånger men den 3:e började låta också. Tror den personen accepterade ljudet tillslut.

Men det tråkiga är om ljudet ska anses som normalt, när vet man om den börjar bli dålig?

Jeg glemte å nevne at jeg ligger på ca[…]

Luftfilter är enkelt och bekvämt att byt[…]

Nytt avgasrör B234F

Den där justeringen är så jäk[…]

Den eviga däcksfrågan

Hur tjocka spacer kör du med? Utan spacer ska[…]