Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1461852
Blev uppmärksammad på besiktningen att främre inre drivknuten på höger sida verkade läcka för det var väldigt skitigt ikring den. Är ju inte bra om fettet gett sig av därifrån det behövs..
Ska naturligtvis undersöka grundligt om det är hål eller något annat som är lättare att fixa än ett byte MEN OM jag måste byta damasken, hur gör man det enklast?
#1474255
Här kommer en bild.
Inga tips om hur man byter inre damask höger?
Någon som råkat ut för det, någon som vet vad det "bör kosta" att få det gjort?
Bilagor
Inre drivknut läckage.jpg
Inre drivknut läckage.jpg (4.32 MiB) Visad 1481 gånger
#1504036
Ingen anstormning av förslag direkt men till sist löste det sig och någon mer kanske råkar ut för samma och inte vill ge 8-9kkr till volvo...
-Jag köpte en ny drivaxel på black friday på Skruvat ifall att knuten skulle tagit för mycket stryk.
-Jag köpte universaldamasker på biltema som jag bedömde borde fungera
-Blev gråhårig av att försöka få isär högre undre kulbulten och fjäderbenet för att kunna vika ut och dra ur axeln. Gick bet med spännband spett och f-n hans moster.
-Hittade något klipp där det såg ut som att de inte plockade isär fjäderbenet och testade. Funkade med max vänsterutslag att trycka ut yttre drivknuten inåt och sedan dra ut axeln...Om någon hade berättat! Hade lossat stödlagret från hjulhussidan, och underifrån, gick hyfsat lätt.
-Skulle få på de nya damaskerna. Jäklades i timtal med allehanda trattar och smörjmedel men till sist gav den upp och gick sönder. Då gav jag också upp och monterade den nya skruvat-drivaxeln. Jag var innan inte 100% säker på att jag hade hittat rätt axel, men det var det och gick lätt att montera när man hade lagt så mycket tid på att ta dän och förstod hur man skulle lirka .
-Minnesbilden inte 100 men jag måste väl ha fått in axeländarna rätt innan jag drog fast lagret.
-Har funkat utan problem något halvår och kanske 1000 mil hittils iaf. Andra axeln satt kvar med sin trasiga damask i skruvstädet tills för någon vecka sedan,så less blev jag.
-Trist att det ska vara sån skitkvalitet på originaldamaskerna.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]