Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rasmus85
#1460315
Jag har en V70 D4 från 2014.
Den har alltid servats vid 3000-mils intervall.
Senaste service i slutet av 2020 (21.000 mil).
Bilen har nu gått ca 22500 mil och enligt menyn i bilen är det dags för service om 3 månader alternativt 1500 mil.
Men visst är det väl 24 mån / 3000 mil som är serviceintervall? I detta fall indikerar den alltså service redan efter 12 mån.
av rasmus85
#1460320
OK!, jag då förklarar det ju saken.. Den har alltid gått >3000 mil per år tidigare..
Finns det något detaljerat serviceschema beskrivande exakt vad som ska göras vid de olika service:arna?
Jag skulle även vilja veta hur man byter olja på denna (den saknar ju oljesticka), kan man se nivån i någon servicemeny? Hur nollar man service-påminnelsen, osv ?
Bör man göra 24.000 mil service trots att den då inte gått mer än 23.000 mil?
#1461528
rasmus85 skrev:OK!, jag då förklarar det ju saken.. Den har alltid gått >3000 mil per år tidigare..
Finns det något detaljerat serviceschema beskrivande exakt vad som ska göras vid de olika service:arna?
Jag skulle även vilja veta hur man byter olja på denna (den saknar ju oljesticka), kan man se nivån i någon servicemeny? Hur nollar man service-påminnelsen, osv ?
Bör man göra 24.000 mil service trots att den då inte gått mer än 23.000 mil?
Vad har du för årsmodell och modell och motor? Har ett schema för V70 II och vissa av motorerna.
av dannesk
#1461540
rasmus85 skrev:OK!, jag då förklarar det ju saken.. Den har alltid gått >3000 mil per år tidigare..
Finns det något detaljerat serviceschema beskrivande exakt vad som ska göras vid de olika service:arna?
Jag skulle även vilja veta hur man byter olja på denna (den saknar ju oljesticka), kan man se nivån i någon servicemeny? Hur nollar man service-påminnelsen, osv ?
Bör man göra 24.000 mil service trots att den då inte gått mer än 23.000 mil?
Du byter oljan på samma sätt som alla andra bilar med oljesticka, ingen skillnad, och man fyller på rätt mängd för just den motorn. Oljenivån ser du i instrumentclustret, kolla manualen.
Nollställning av servicelampan:
av rasmus85
#1463532
JohannesiGbg skrev:
rasmus85 skrev:OK!, jag då förklarar det ju saken.. Den har alltid gått >3000 mil per år tidigare..
Finns det något detaljerat serviceschema beskrivande exakt vad som ska göras vid de olika service:arna?
Jag skulle även vilja veta hur man byter olja på denna (den saknar ju oljesticka), kan man se nivån i någon servicemeny? Hur nollar man service-påminnelsen, osv ?
Bör man göra 24.000 mil service trots att den då inte gått mer än 23.000 mil?
Vad har du för årsmodell och modell och motor? Har ett schema för V70 II och vissa av motorerna.

Hej!
Såg inte att du svarat i tråden.
Ja tack gärna. Det är en 2014 D4.

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]