Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1460346
Byta spridare ännu, man tycker att alla borde åkt på det nu

viewtopic.php?f=70&t=164582&p=1460298#p1460298
#1460393
T4 versionen av V70 innehåller ju inte samma komponenter i drivlinan hela tiden.
Modellår 2012-2015 är motorn en Ford Duratec med Volvobeteckning B4164 T (T4F har B4164 T2) och automatlådan är en Ford MPS6.
Modellår 2016 är motorn en Volvo VEA med beteckning B4204 T19 (ingen etanolversion) och automatlådan är en Aisin TF-71SC.
Källa är Volvos instruktionsböcker https://www.volvocars.com/se/support/ma ... 70/2015w17

Kollar man på https://bds.se/reservdelskatalog/ så verkar det som Ford motorn hängde med till december 2015, så är man spekulant får man nog kolla vilken motor som sitter i en T4 modellår 2016.
#1464355
AFUR skrev: sön 22 aug 2021, 20:23 Hej,

Jag har också en del frågor angående T4F motorn. Modellen (V60 eller V70) spelar en mindre roll. En vanlig T4 är inget alternativ, jag söker en etanolbil. Syftet är att använda uteslutande E85.

Jag ber om förståelse för min delvis dåliga svenska, jag bor i sydvästliga hörnet i Tyskland och har inte talat eller skrivit svenska på länge.

Jag behöver en ny bil och för att undvika de kommande skattehöjningar på fossilbränsle i Tyskland (0,16 EUR per liter har redan „lovats“, mer är nog att vänta) söker jag en etanolbil för att kunna tanka E85 i Frankrike som kostar där mellan 0,65 och 0,70 EUR per liter sedan länge. Etanolmackarna i FR blir fler och fler, i Tyskland har E85 lagts ner för länge sedan.

Då utbudet på etanolbilar som inte är för gamla och / eller slitna är ganska litet har jag fokuserat mig på Volvo (V60 eller 70) eller Renault Laguna och jag har också börjat att leta i Sverige. Tyvärr hat Renault lagt ner etanolbilarna redan 2012 och det finns knappt bilar med låga mil och Xenon ljus.

Mina tankar kretsar altså mer och mer om en Volvo T4F MY 2014 eller 2015. Jag har läst mycket på detta forum men har dock ett par frågor kvar:

Finns det någon som kan definitivt säga om problemet med spridarna var löst redan under produktionstiden eller ej? Eller har problemet hängt med tom MY 15? Fom vilken tidspunkt har bilarna fått de nya spridarna när det var dags a byta de gamla?

Ford i Tyskland har haft problem med kylsystemet i samband met 1,6 liters Ecoboost motorerna som blev återkallade och fick en uppgradering av kylsystemet efter manga motorer havarerade pga vattenbrist. Är problem med kylsystemet känta hos Volvo bilarna med T4(F) motorn (med andra ord med 1,6 Ford Ecoboost motorn)?

Finns det någon i det här forumet som bedriver en T4F motor uteslutande med etanol sedan en längre tid (> 20k mil) och som INTE har haft problem?

Vem har erfarenheter om hur mycket bränsle en V70 T4 behöver på en hastighetsbegränsad motorväg (inte fortare än 125 Km/h) i 6. växeln.

Jag har i denna tråd läst för 1. gången om problem med bränslepumpen. Vilken pump handlar det om? Högtryckpumpen som försörjar spridarna med bränsle eller pumpen i tanken?

En V70 T4F MY 2014 med mindre än 10K mil kostar på blocket mellan 155 och 170k SEK. Är det rimligt? Mitt intryck är att det är lite dyrt.

Någonting annat man borde vara medveten om ang. T4F modellarna?

Tack på förhand.
Ang. problem med kylvätska så har Volvo en åtgärd på det:
R29705
viewtopic.php?f=56&t=130511

Jag tror Volvo åtgärdat så att problemet med låg kylvätskenivå inte ska uppstå medan Ford bara satte en varning på kylvätskenivån för att förhindra brand.

Ang. bränslepump så är det lågtryckspumpen som det gäller.
#1464359
Hasse53 skrev: mån 23 aug 2021, 10:21 T4 versionen av V70 innehåller ju inte samma komponenter i drivlinan hela tiden.
Modellår 2012-2015 är motorn en Ford Duratec med Volvobeteckning B4164 T (T4F har B4164 T2) och automatlådan är en Ford MPS6.
Modellår 2016 är motorn en Volvo VEA med beteckning B4204 T19 (ingen etanolversion) och automatlådan är en Aisin TF-71SC.
Källa är Volvos instruktionsböcker https://www.volvocars.com/se/support/ma ... 70/2015w17

Kollar man på https://bds.se/reservdelskatalog/ så verkar det som Ford motorn hängde med till december 2015, så är man spekulant får man nog kolla vilken motor som sitter i en T4 modellår 2016.
1,6L brukar benämnas EcoBoost, medan den tidigare 2,0F kallas Duratec.
Men Fords motorbenämningar är lite röriga, och det blir ibland rundgång när man läser om dom...

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]