Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Magdan
#1459363
Hej,
Tycker spolningen är oftast onödig på vår V70 -2012.
Är det någon som vet om det är OK att besiktiga utan att strålkastarspolningen är inkopplad?
Om i så fall, Hur kopplar man enklast ur den?

/Magnus
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1459369
Inte om du har xenon, då bör det ge nedslag. Enklast bör väl vara att plocka ur säkringen, ifall en sådan finns, står i instruktionsboken i så fall.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1459414
peckapecan skrev:MIn spolning har varit trasig i 3 år, alltid gått igenom besiktningen
Jo, få igenom är en sak. Däremot så bör dom ge nedslag på det. Men det finns ju många som ändrar saker på bilarna utan att det sägs något, även om det borde ges nedslag.

Bara xenon som åker på kravet dock, på grund av den större bländningsrisken. Antar att dom tror att LED är bättre på att styra ljuset, även om det är felaktigt :P Och halogen är för klent för att nå 2000 lumen, under förutsättningarna som finns.

Det har kommit xenon som lägger sig under gränsen på 2000 lumen också dock, D5S.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1460586
peckapecan skrev:Vad har bländningsrisken med spolningen att göra?
Skitiga strålkastare skickar ljuset åt alla möjliga håll, antar jag är deras tanke i alla fall. Kan tycka att skitiga borde lysa mindre eftersom ljuset kommer blockeras.
av Desmodue
#1460705
Jag tycker också att spolningen är onödig i det fallet att den alltid är inkopplad. Man skulle kunna koppla in den manuellt eller i alla fall bara vara igång när halv/helljuset är på.
På min första V70 läckte strålkastarspolningen så jag kopplade bort den med säkringen och jösses vad vattnet räckte länge. På nuvarande MY16 ligger säkringen illa till under de andra i motorutrymmet.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1460715
Den spolar bara när strålkastarna är tända, och bara de första fem gångerna över någon viss tid. Men på bilar som har huvudstrålkastarna som varselljus är de ju alltid tända.
av Desmodue
#1462425
apersson850 skrev: ons 25 aug 2021, 11:56 Den spolar bara när strålkastarna är tända, och bara de första fem gångerna över någon viss tid. Men på bilar som har huvudstrålkastarna som varselljus är de ju alltid tända.
Det stämmer inte, min spoling går igång under samtliga lägen alltså även med DRL.
Min är en MY16.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1462487
Jaså minsann. Jag tänkte på min 2012, som inte har DRL. Har inte kört vår 2016 tillräckligt ofta för att ha observerat hur det fungerar där.

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]