Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1503256
Doomis skrev:Alla moderna bilar har syresensorer. Finns inte utan.

Jag tycker felkoden talar ett så tydligt språk.

O2 sensor heat circ: Ja förvärmingslingan är paj, ett av de vanligaste felen på en syresensor . Se sista nedan
bank1 - sensor1 : Talar om att det är uppströms, det vill säga syresensorn innan reningen.
Short to B+: Att det är den positiva ledningen till förvärmingen som troligtvis brunnit av och når chassi jord(alternativt kabelbrott att den ligger mot jord inne i sensorkroppen
Hmm.. ja, bra analys. Låter absolut rimligt. Frågan är bara var den sensorn sitter då? Syressensor är väl samma som lambdasond? Enligt servicetekniker på bildepån (volvo) som jag pratade med så finns ingen lambdasond på min modell. Ställde frågan då jag letat överallt men inte lyckats hitta den.
#1503388
KennyBoffa skrev:Hmm.. ja, bra analys. Låter absolut rimligt. Frågan är bara var den sensorn sitter då? Syressensor är väl samma som lambdasond? Enligt servicetekniker på bildepån (volvo) som jag pratade med så finns ingen lambdasond på min modell. Ställde frågan då jag letat överallt men inte lyckats hitta den.
Aha! det är en sån rolig enbart "DPF" motor. Jo Jag kan tycka att felkoden är lite märklig i sitt sammanhang. Syremätning sker och mäts kontinuerligt i systemet hur som helst, samtidigt är P1102 en ren generell felkod, det måste man komma ihåg. Den är inte bilspecifik så att säga, P1102 sätts som en ersättningsfelkod. t.ex för av olika tillverkare av felkodsläsare har olika ersättningar för en bilspecifik felkod. I detta fall skulle man tro MAF sensorn då den ligger nära på P1102, Men jag supersäker på att funktionen som sätter den felkoden är inbyggd i flera komponenter i motorreglersystemet ,där avgastempsensorn och avgastrycksensorn och EGR agerar i systemet på samma sätt som en kommersiella lambdasonder. Jag hade i alla fall tittat till avgastempsensorns funktion och dess kropp likaså så DPF trycksensorn.
#1503572
Doomis skrev:
KennyBoffa skrev:Hmm.. ja, bra analys. Låter absolut rimligt. Frågan är bara var den sensorn sitter då? Syressensor är väl samma som lambdasond? Enligt servicetekniker på bildepån (volvo) som jag pratade med så finns ingen lambdasond på min modell. Ställde frågan då jag letat överallt men inte lyckats hitta den.
Aha! det är en sån rolig enbart "DPF" motor. Jo Jag kan tycka att felkoden är lite märklig i sitt sammanhang. Syremätning sker och mäts kontinuerligt i systemet hur som helst, samtidigt är P1102 en ren generell felkod, det måste man komma ihåg. Den är inte bilspecifik så att säga, P1102 sätts som en ersättningsfelkod. t.ex för av olika tillverkare av felkodsläsare har olika ersättningar för en bilspecifik felkod. I detta fall skulle man tro MAF sensorn då den ligger nära på P1102, Men jag supersäker på att funktionen som sätter den felkoden är inbyggd i flera komponenter i motorreglersystemet ,där avgastempsensorn och avgastrycksensorn och EGR agerar i systemet på samma sätt som en kommersiella lambdasonder. Jag hade i alla fall tittat till avgastempsensorns funktion och dess kropp likaså så DPF trycksensorn.
Precis!

Ok, MAF har jag redan testat att byta, ingen skillnad. Samma med den sensorn som går in i dpf i motorrummet, byttes. Är det DPF trycksensorn? Den som sitter vid avgasröret är då avgastempsensorn? Om jag även byter den har jag alltså bytt allihop. Och om inte det funkar, vad mer kan vara fel?

- Kan jag testa sensorn på nått enkelt sätt?
#1506993
Ok, bytte olja och filter idag, och bytte en "sensor för laddtryck" mm som jag misstänkte kunde vara boven i dramat, men ingen skillnad. Såhär ser den ut, och har två slangar som går in i partikelfiltret på två ställen, en innan och en efter, därför jag tänkte att den kunde ha med problemet att göra. https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... 8&usqp=CAU

Men funkar som sagt inte, så tips mottages gärna. Är så fruktansvärt trött på problemet. Svart rök vid gaspådrag, drar ca 0.8 istället för 0.55 L diesel, och är ganska trött i acceleration och kraftlös i allmänhet.

Så sammanfattning:

- Bytt ovan sensor för laddtryck
- Bytt MAF
- Bytt Avgastemperatursensor (går in i partikelfilter på framsidan)
- Letat läckor i slangar etc, men hittar inga
#1507152
kvillebäck skrev:Det är inte så enkelt att den försöker regenerera?
Det görs ju med ett överskott av diesel mot syre för att bidra till ökad värme.
Överskott av diesel ger svart rök.
Kanske, men isåfall har den gjort det i princip konstant i månader. Köpte även ett diagnosverktyg som kan köra "forced regeneration" och har gjort det ett par gånger nu. Där påstår den att det är si och så mycket sot i gram som den sedan rensar ut. Och mängden den påstår finns kvar minskar, så verkar funka, och ryker såklart en del vid processen med.

Om det nu är så att den försöker regenerera konstant och det egentligen inte behövs, vad är problemet tro?
#1507157
Skulle gissa på tryckgivaren/trycksensor är det som "beordrar" regenerering. Dessa brukar gå sönder pga fukt/kondens. Slangarna i höljena som går till denna är ofta trasiga.
Är dock osäker på om detta orsakar regenerering eller gör att den inte regenererar.
Skadad trycksensor på DPF kan orsaka detta.

Det har sagts att man kan se om bilen regenererar genom att koppla in en lysdiod på ett glödstift som tydligen skall vara med och öka värmen. Har dock inte kollat detta själv.
#1507265
kvillebäck skrev:Skulle gissa på tryckgivaren/trycksensor är det som "beordrar" regenerering. Dessa brukar gå sönder pga fukt/kondens. Slangarna i höljena som går till denna är ofta trasiga.
Är dock osäker på om detta orsakar regenerering eller gör att den inte regenererar.
Skadad trycksensor på DPF kan orsaka detta.

Det har sagts att man kan se om bilen regenererar genom att koppla in en lysdiod på ett glödstift som tydligen skall vara med och öka värmen. Har dock inte kollat detta själv.
Ok, men det var väl den sensorn jag bytte? sådan: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... 8&usqp=CAU

den har två slangar som går ner i filtret. Den enda andra sensor jag vet på DPF är tempgivaren för avgaserna, och den är också bytt.

Kollade noga idag, och upplevde att bilen drog ganska "normalt" i diesel i någon mil, sen plötsligt ökade det och började ryka såklart och fortsatte mer eller mindre hela tiden. Så din teori om att den går in i regenerering känns rimlig. Tycker dock bilen känns segare i vid de tillfällena med, men kanske är så det blir?
#1507305
Ser ut att vara rätt sensor du bytt. Tempgivaren är bytt. Slangarna är hela. Du kanske åker på att ta ner DPF för en riktig rengöring. Finns medel du sprutar in i DPF där slangarna är anslutna om man vill hoppa över momentet med att skruva ur DPF.

Kan nog vara på sin plats att tillsätta medel i Dieseln när du tankar som också sänker förbränningstemperaturen så det blir lättare att bränna ur DPF.

Alternativet är att mäta trycket övr DPF och se om det når den nivå som triggar regenerering.

Lycka till!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]