Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1510559
Nu hörde senaste verkstan av sig, och kan inte heller lista ut vad problemet är riktigt. Men där gissar de på högtryckspumpen för bränslet då de säger att de typ testat allt annat det kan vara. Kommer inget bränsle till spridarna. Är det möjligt att det är den tro? Klart jag kan ha sabbat den så sett när jag ryckte motorstyrenhets-säkringen, men vafan.. ska inte bilen klara om en säkring går typ?

Uppenbarligen en jobbig grejj, så runt 15000 kr för jobbet. Frågan är väl om det ens är värt det?

Fyfan vilken skitsaga detta blir.
#1510602
Snackade med dom om att byta sensorn och han menade att trycket bara var typ 17 kg när det borde vara runt 200 kg. Så han trodde inte att det var sensorn. Men jag fick tipset om att bogsera bort den till en annan kile i närheten som kan dessa motorer bra, för en second opinion,.
#1510617
Pumpen är mekanisk. Om du skall påverka den på elektronisk väg så behöver du en plasmaskärare eller en svets.
Har han mätt trycket eller läst av trycket som sensorn skickar?
Som du säkert märkte så skickade inte pumpen ut något tryck i galleriledningen.
Då måste han alltså lyckats mäta inuti pumpen på något sätt.
Om han inte använt trycket som den eventuellt felande trycksensorn förmedlar.

Jag hade hellre bytt den på försök själv för en femhundring och provat. Steg två hade varit att köpa en beg pump och skifta. Sitter på en axel. Då får du med en sensor.
Ny pump är inte heller så dyr.
#1514789
Äntligen löst problemet! Var inte högtryckspumpen. Efter tre olika verkstäder så kom sista fram till att det var ECU som hade bränt på nått sätt, trots att det inte var felkoder etc för nått liknande. Så efter byte, kloning etc så funkar allt igen! Dock tyckte verkstan att det var väldigt udda att den hade bränt för att jag lossat säkring och hållt på med batteriet, men hade väl otur. Ryker fortfarande, men vet vilken slang det handlar om som läcker luft nu. Turboladd/intercooler slangen.

Så notan hamnade på 11700 kr till slut, men nu funkar bilen iallafall.
#1516023
@kvillebäck,

Ja, absolut. Dock har jag fortfarande grundproblemet med svart rök etc och du verkar ju ha koll på dessa modeller. Har ju hittat en spricka i laddluftslangen som går från intercooler. Blev mycket bättre med lite silvertejp, men ska ju såklart byta slangen så det blir 100 %.

Men är lite osäker på vilken det är jag ska köpa. Men denna variant med det orginalnumret bör det väl vara? Har motorkod 4164T : https://www.amazon.se/Laddningsluftssla ... C76&sr=8-1

- Räcker det om jag kommer under bilen eller är det meckigare än så? Måste fronten av eller så? Kan ju såklart lossa övre delen av slangen (där den har spruckit), men når inte ner uppifrån för att komma åt där nere.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Peking

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]

Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]