Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1507337
kvillebäck skrev:Ser ut att vara rätt sensor du bytt. Tempgivaren är bytt. Slangarna är hela. Du kanske åker på att ta ner DPF för en riktig rengöring. Finns medel du sprutar in i DPF där slangarna är anslutna om man vill hoppa över momentet med att skruva ur DPF.

Kan nog vara på sin plats att tillsätta medel i Dieseln när du tankar som också sänker förbränningstemperaturen så det blir lättare att bränna ur DPF.

Alternativet är att mäta trycket övr DPF och se om det når den nivå som triggar regenerering.

Lycka till!
Ja, kanske blir så. Men jag bytte DPF bara några månader innan detta problem uppstod, så jävligt udda om den är full.

- Har kört flera olika omgångar med sånt medel som man häller i tanken, testat flera olika men ingen framgång.

Nån idé om hur man mäter trycket på DPF? Och vilka värden ska den uppnå?
#1507392
Cox skrev:Bytte du partikelfiltret själv eller gjorde en verkstad jobbet?
Om du bytte själv, nollade du så bilen fattar att nytt filter är monterat?

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Gjorde det själv och vill minnas att jag åtminstone följde nån slags guide där man typ kopplade ur batteriet osv. Men kanske inte räckte med sån "fulnollställning". Dock funkade bilen kanon efter bytet iallafall i några månader. Kan det ändå vara därför?
#1507393
KennyBoffa skrev: ons 03 aug 2022, 20:55
Cox skrev:Bytte du partikelfiltret själv eller gjorde en verkstad jobbet?
Om du bytte själv, nollade du så bilen fattar att nytt filter är monterat?

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Gjorde det själv och vill minnas att jag åtminstone följde nån slags guide där man typ kopplade ur batteriet osv. Men kanske inte räckte med sån "fulnollställning". Dock funkade bilen kanon efter bytet iallafall i några månader. Kan det ändå vara därför?
Nej det måste återställas med VIDA i bilens "hjärna" så den vet om att allt är nytt och fräscht, då räcker det tyvärr inte med att lossa batteriet.
#1507396
Gick ut i bilen och testade lite med mitt diagnosverktyg, här på filmen (kanske mest i slutet) kan man se när jag gasar och testar lite och får fram olika värden, och man ser ju iallafall att de olika sensorerna etc för DPF verkar funka. Sen vet inte jag om värden är bra, nån som kan tyda? https://www.dropbox.com/sc/6tda1j57ctz4 ... 211600.mp4

Försökte även "nollställa" partikelfiltret med en funktion i verktyget, men får hela tiden "communication error" på just den funktionen tyvärr.

Kan jag förresten testa min turbo på nått enkelt sätt? Eller läsa av värden som har med turbon att göra? Blir lite fundersam på om den kan vara en del av problemet, eller så blir den bara påverkad av DPF..
#1507397
fjohan82 skrev:
KennyBoffa skrev: ons 03 aug 2022, 20:55
Cox skrev:Bytte du partikelfiltret själv eller gjorde en verkstad jobbet?
Om du bytte själv, nollade du så bilen fattar att nytt filter är monterat?

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Gjorde det själv och vill minnas att jag åtminstone följde nån slags guide där man typ kopplade ur batteriet osv. Men kanske inte räckte med sån "fulnollställning". Dock funkade bilen kanon efter bytet iallafall i några månader. Kan det ändå vara därför?
Nej det måste återställas med VIDA i bilens "hjärna" så den vet om att allt är nytt och fräscht, då räcker det tyvärr inte med att lossa batteriet.
Typiskt att just den funktionen inte vill funka på diagnosverktyget, får bara "Communication error" när jag försöker nollställa. Men att bilen gick bra i några månader efter bytet? Ren tur? :)
#1507444
Vida säger i specen att signalen från trycksensorn ska ge 0 hPa vid tändning på och mellan 3-20 hPa på tomgång för godkänt.
Vad du har vid 4000 RPM vet jag tyvärr inget om men kolla om du kan mäta det med ditt instrument till att börja med.
#1507508
kvillebäck skrev:Vida säger i specen att signalen från trycksensorn ska ge 0 hPa vid tändning på och mellan 3-20 hPa på tomgång för godkänt.
Vad du har vid 4000 RPM vet jag tyvärr inget om men kolla om du kan mäta det med ditt instrument till att börja med.
Uppskattar verkligen hjälpen! :) Hoppas vi kan lösa detta.

- tändning på: 0 hPa
- tomgång (ca 800 rpm) : steg till 8 hPa
- Gasade upp i 4000 RPM och värdet steg sakta men säkert upp till runt 100-103 innan det blev relativt stabilt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]