Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1463853
Mycket bra synpunkt apersson850! Så huruvida felkoderna kan ha skapats av stillastående bakhjul beror lite på om bilen ”startades om” i TS ”rullförsök”, bra input!
#1463886
Initialt spelade det säkert roll hurvida bilen startades om eller ej innan rullförsöket. Men jag har vid alla olika försök raderar alla felkoder med en felkodsläsare för att tillse att inga gamla felkoder kommer upp när jag gör olika försök. För tillfället, med de nya abs sensorerna ser det ut som följande. När jag startar bilen får jag upp ABS Lampa + Antisladdlampa. När jag börjar rulla i krypfart försvinner de, för att sedan återkomma så fort jag under resan överskridit ca 20kmh. Och därefter har jag då felkoden "Abs ring bak vänster"

Mina tankar om problemet just nu är att om detta åtgärdas borde kanske haldexen få tillräckligt med information för att fungera som vanligt. Dock är jag osäker på att det faktiskt är ringen det är fel på då den är slät.

Mvh Oscar
#1463887
Ja, då är det något fel på det hjulet. När bilen kommer upp i lite fart kollas pulstågen från givarna. Med tanke på att felet tydligen kommer redan när du startar verkar det troligare att det är givare, kablage eller ingång på styrenheten. Ringen kan ju stå var som helst vid starten, så den borde den inte kunna diagnosticera förrän det rullar.
#1464286
Navet i bak är precis bytt för några mil sedan, till skf dess utom. Min uppfattning är att det ändast är 2wd som har inbyggt i navet. På min sitter abs ringen på drivaxelknuten. Det kanske är ringen som är dålig trotts allt, Är det någon som vet om man kan köpa ringen löst eller måste man byta hela drivaxeln bak?

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]