Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1463692
MartinS skrev: mån 13 sep 2021, 06:54 Jag ställer mig lite tveksam till att det var något fel på givarna bak intialt. Att du fick felkod på dom lär ju varit för att du körde på rullarna.

Går det att snurra på kardan med växel i P respektive N (eller 1 resp friläge?).

Hur tänker du nu? Om jag står på blankis och hjulen spinner är ju samma som jag kör på rullar och det spinner. Ska inte sätta en massa felkoder.
#1463695
MartinS skrev: mån 13 sep 2021, 21:13 Går det att se om pumpen på haldexen fungerar? Även om den står still så tror jag man kan lyckas överföra lite kraft till bakhjulen så att de skulle kunna snurra i luften, men de skulle ju aldrig orka driva bilen.

Det hade ju varit intressant om du kunde läsa ut felkoderna i vida? c41568 kanske skulle kunna ge lite mer ledtrådar då.
Haldexenpumpen övervakas bara elektriskt. Kan vara slut eller ge noll driv men inga koder så länge den drar normalt med ström och inte är överhettad.
#1463708
VolvoB20 skrev:
MartinS skrev: mån 13 sep 2021, 06:54 Jag ställer mig lite tveksam till att det var något fel på givarna bak intialt. Att du fick felkod på dom lär ju varit för att du körde på rullarna.

Går det att snurra på kardan med växel i P respektive N (eller 1 resp friläge?).

Hur tänker du nu? Om jag står på blankis och hjulen spinner är ju samma som jag kör på rullar och det spinner. Ska inte sätta en massa felkoder.
Står dom helt stilla så är jag ganska säker på att du får koder till slut, det bör inte skilja mot en FWD bil som oftast får koder om du kör den på rullande landsväg.
#1463719
Hej igen! Kröp in under bilen och konstaterade snabbt att kardanen var väl låst mot växellådan när den låg i P. Så att vinkelväxeln i fram skulle vara paj tror jag inte. Jag har testat att gasa på så att framhjulen slirar rejält på grus, bakhjulen spinner då inte. Jag är inte särskillt sugen på att ligga under bilen när den ligger med växeln i. Kan man tjuvkoppla haldexpumpen direkt på 12 v å så om den låser hjulen mot kardanen utan att bilen är igång?

Men oavsett tycker jag att det är konstigt att jag fått abs varningslampa och antisladd varningslampa +felkod abs krans, med de nya sensorerna, medan de gamla gav bara en felkod på att sensorerna var trasiga ingen abs lampa.
#1463760
Flixarz skrev: tis 14 sep 2021, 19:13 Hej igen! Kröp in under bilen och konstaterade snabbt att kardanen var väl låst mot växellådan när den låg i P. Så att vinkelväxeln i fram skulle vara paj tror jag inte. Jag har testat att gasa på så att framhjulen slirar rejält på grus, bakhjulen spinner då inte. Jag är inte särskillt sugen på att ligga under bilen när den ligger med växeln i. Kan man tjuvkoppla haldexpumpen direkt på 12 v å så om den låser hjulen mot kardanen utan att bilen är igång?

Men oavsett tycker jag att det är konstigt att jag fått abs varningslampa och antisladd varningslampa +felkod abs krans, med de nya sensorerna, medan de gamla gav bara en felkod på att sensorerna var trasiga ingen abs lampa.

Så länge du har felkod på sensorerna jobbar ju AWDn i blindo och har inte en susning om det slirar.

Fixa det först innan du bråkar med haldexen
#1463762
MartinS skrev: tis 14 sep 2021, 18:37
VolvoB20 skrev:
MartinS skrev: mån 13 sep 2021, 06:54 Jag ställer mig lite tveksam till att det var något fel på givarna bak intialt. Att du fick felkod på dom lär ju varit för att du körde på rullarna.

Går det att snurra på kardan med växel i P respektive N (eller 1 resp friläge?).

Hur tänker du nu? Om jag står på blankis och hjulen spinner är ju samma som jag kör på rullar och det spinner. Ska inte sätta en massa felkoder.
Står dom helt stilla så är jag ganska säker på att du får koder till slut, det bör inte skilja mot en FWD bil som oftast får koder om du kör den på rullande landsväg.
Märkligt ,har stått och sprunnit länge med FWD och bakhjulen stått helt stilla i evighet när jag försökt få upp 2 ton fastkört släp utan att få koder.

Får man koder då också om man gör burnout ?

Vilken typ av felkoder är det som sätts om man spinner för mycket?
#1463795
Jag kan inte svara på dina frågon B20, jag säger bara att jag har fått felkoder på ABS’en avseende bakhjulen när jag kört bilar i rullande landsväg. Det tar en stund innan de ploppar upp. Det är ju en ganska speciell situation då bakhjulen är väldigt stilla under en lång tid men jag tänker att det är snarlikt det vi såg i klippet från TS?
#1463822
Okej ja kan ju hålla med om att det är en bra ide att lösa abs felkoderna innan jag ger mig på haldexen!

Frågan är då om det faktiskt kan vara fel på abs kransen som felkoderna indikerar för tillfället? Tycker det känns lite konstigt då den är slät på utsidan.

Om man nu skulle byta den, byts den då som en vanlig abs ring eller måsta men byta hela axeln ibak, med tanke på att den är slät?
#1463843
MartinS skrev:Jag kan inte svara på dina frågon B20, jag säger bara att jag har fått felkoder på ABS’en avseende bakhjulen när jag kört bilar i rullande landsväg.
Det är en annan sak, vanligtvis. Kontrollen av ABS-givarna sker strax efter start. Typiskt först när motorn startas och sen när du når en viss hastighet. Ställer du bilen på en rullande landsväg startar du normalt den där, och då rullar ju aldrig icke drivande hjul.
Men om du står och slirar i en snöig backe med ett släp bakom, då har du vanligtvis inte startat motorn i backen, utan varit igång och ovanför den hastighet där ABS kontrolleras innan du attackerar backen. Och skulle du nu starta motorn när du står i backen, så är det bara idioter som gasar så mycket att de kommer upp i den hastighet där ABS kontrolleras när de försöker ta sig fram i backen. I sådana lägen gasar man så lite man klarar sig med.
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]