Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1457639
Hej, Jag vet att det finns en drös med trådar om haldex awd men jag har inte lyckats hitta en som stämmer med mitt problem. Jag har haft denna volvo ett par år nu och fick möjlighet att testa awd'n i rullar. Jag konstaterade snabbt att den inte fungerade bra alls.

Bytte olja i haldexen (tog ur motorn och gjorde rent förfiltret). Hälde in mekonomens haldex olja. Oljan såg relativt fin ut, troligtvis bytt någon gång då bilen gått ca 27000mil.

När bilen stod på pallbockar testade jag att starta bilen, bakhujlen driver då med extremt svag kraft lite till och från.

Testade igen i rullarna efter nya haldexoljan och resultatet kan ses i klippet nedan (rullarna är avstängda dvs det är bara bilen som "driver").


Felkoder som har dykt upp inom en veckas körning efter att jag nollställde dem (samt att jag kört på rullarna efter nollställningen):

1 felkoder i EPB
c12100: Utebliven kommunikation med styrenhetens bromssystem (BCM)

1 felkoder i okänd styrenhet
c41568: Text N/A

1 felkoder i DEM
c41568: Ogiltig data mottagen från ABS-systemets styrenhet

2 felkoder i BCM
403a07: Hjulhastighetsgivare höger bak
403707: Hjulhastighetsgivare vänster bak

Att tillägga är att detta är utläst med BSR felkodsläsare samt att jag kör med steg 1+ optimering, men de på bsr påstod att det var anpassat för drivlinan så jag har svårt att tro att det har med optimeringen att göra.

Jag har testat att köra andra volvobilar med haldex 5 i rullarna och de kör upp precis som om de vore bakhjulsdrivna, så att det är något fel är det ingen fundering om iaf.

Hoppas innerligt att någon annan har haft samma problem, att åka till volvo känns inte som ett alternativ :-)
#1457858
Du har ju en massa felkoder som kan påverka 4hjulsdriften

Utan vettig signal från hjulen och abs kan ju knappast AWD/Haldex fungera.

På min rasade vinkelvöxeln så bilen slutade drivs bak helt och hållet men det ger inga felkoder i Vida alls.
#1457882
Bild


Ser du inte det logiska i felkoderna?
1. Bakre hjulsensorerna skickar ingen hastighetssignal till bromsmodulen (BCM).
2. BCM sänder inte hastighetsignalen vidare(för den sänds inte) . (EPB) parkbromsen vill också veta om bakhjulen rör sig.
3 DEM styrenhet för haldex vill JÄTTEGÄRNA veta om bakhjulen rör sig. Speciellt om accelerationsgivaren börjar ge utslag.

Inget rocketscience här eller något fel som aldrig går att laga.
#1458365
Tackar för svar! Jag inser själv att det inte är raketforskning, då det är det jag pluggar till, haha :), Men tackar för svar! Blir till att beställa nya hastighetssensorer bak och se om det blir någon förbättring.

Återkopplar i tråden när jag har bytt sensorerna, om det fungerar, så att andra kan ta del!

MVH Oscar
#1463330
Hej igen! Nu är hastighetssensorerna bytta i bak. När jag mätta de gamla fick jag 1.8 ohm och mäter jag de nya var det 1.5. Inga originalkablar på multimetern så siffrorna kanske inte stämmer exakt, men kan klart konstatera att det är andra värden på de nya. Nu till det tråkiga. Efter att jag raderat alla felkoder och kört en sväng tänds abs lampan upp. Nu får jag istället felkod på abs tandhjul bak vänster felkod: 403607. Jag testade att byta tillbaka till gamla givaren bak vänster (och raderade felkoderna) och får fortfarande samma fel. Nu snurrar iallafall bakhjulen i samma fart som fram om man hissar upp alla fyra hjulen i luften och gasar. Men kör man på grus finns det inte tillröäckligt med kraft för att bakhjulen skall släppa.

Det som funderar mig är följande. Abs kuggkransen i bak är helt slät på utsidan, jag tycker därför att det är svårt att förstå hurvida den skulle vara trasig eller ej. Någon som har några ideer?

Mvh Oscar
#1463418
Jag ställer mig lite tveksam till att det var något fel på givarna bak intialt. Att du fick felkod på dom lär ju varit för att du körde på rullarna.

Går det att snurra på kardan med växel i P respektive N (eller 1 resp friläge?).
#1463438
Jag börjar bli benägen att hålla med. Jag har inte testat att snurra kardanen i park eller neutral, men den skall väl vara strikt bunden till växellådan och inte kunna snurra fritt? Om den snurrade fritt från växellådan borde väl inte bakdäcken snurra alls när den står uppallad och kör med drive? Som det ser ut nu så snurrar bakdäcken om jag lägger i drive och reverse med alla fyra hjulen i luften, men jag får felkod kuggkransen bak vänster. ABS och Antisladd lampan lyser nu efter bytet av sensorerna, de gjorde inte det innan.

Men, jag skall absolut testa att försöka vrida kardan med park och bakhjulen i luften!

MVH Oscar
#1463551
Går det att se om pumpen på haldexen fungerar? Även om den står still så tror jag man kan lyckas överföra lite kraft till bakhjulen så att de skulle kunna snurra i luften, men de skulle ju aldrig orka driva bilen.

Det hade ju varit intressant om du kunde läsa ut felkoderna i vida? c41568 kanske skulle kunna ge lite mer ledtrådar då.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]