- fre 06 aug 2021, 13:35
#1457597
Bilfakta:
Volvo XC70 2016 (uttagen 2015-09) automat
Motor: D5 Euro6 Polestar
Bilen har gått ca 7800 mil
Problem:
I ett drygt år har jag känt att bilen rycker lite vid låg hastighet (30-60 km/h) vid jämn gas. Sätter man den på farthållare på 50 km/h känns det väldigt tydligt att det är nåt som inte är som det ska. Detta försvinner dock helt så snart motorn kommit upp i arbetstemperatur. Jag har kopplat in OBD läsare och kan då läsa av motortemperaturen. Mätaren på instrumentpanelen går nämligen upp på normalt innan motorn kommit upp i arbetstemperatur.
Ryckningarna känns även vid acceleration i låg hastighet, men är ytterst lite. Vid 70-90 km/h känner jag inte särskilt mycket av att det rycker utan då är det nog mer inbillning det lilla jag eventuellt känner (alltså innan bilen har nått arbetstemperatur).
För ett år sedan byttes T-MAP sensorn (efter att bilen gett felkod "turbo underboost"). Det byttes även en vakuumslang som hade ett litet läckage (enligt verkstaden).
Har ni tips på vad det kan vara då felet försvinner när motorn når arbetstemperatur?
Volvo XC70 2016 (uttagen 2015-09) automat
Motor: D5 Euro6 Polestar
Bilen har gått ca 7800 mil
Problem:
I ett drygt år har jag känt att bilen rycker lite vid låg hastighet (30-60 km/h) vid jämn gas. Sätter man den på farthållare på 50 km/h känns det väldigt tydligt att det är nåt som inte är som det ska. Detta försvinner dock helt så snart motorn kommit upp i arbetstemperatur. Jag har kopplat in OBD läsare och kan då läsa av motortemperaturen. Mätaren på instrumentpanelen går nämligen upp på normalt innan motorn kommit upp i arbetstemperatur.
Ryckningarna känns även vid acceleration i låg hastighet, men är ytterst lite. Vid 70-90 km/h känner jag inte särskilt mycket av att det rycker utan då är det nog mer inbillning det lilla jag eventuellt känner (alltså innan bilen har nått arbetstemperatur).
För ett år sedan byttes T-MAP sensorn (efter att bilen gett felkod "turbo underboost"). Det byttes även en vakuumslang som hade ett litet läckage (enligt verkstaden).
Har ni tips på vad det kan vara då felet försvinner när motorn når arbetstemperatur?