Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1457018
Precis blivit ägare av en V70 D4 2015 Early, motorkod D4204 T5 som om jag förstått det rätt är en VEA-motor. Funderar på om man vågar tanka HVO100 i den? Volvo garanterar endast detta i senare motortyper, medan ex.vis tillverkaren Neste MY säger att det passar till i princip alla Dieselbilar.
Vad säger verkligheten? Är det några här på forumet som kör HVO100 på äldre motortyper? Modell, årsmodell, åsikt om prestanda/ev. problem samt hur länge bränslet använts vore ju kanon att få samlat i en och samma tråd.
#1457022
V50 D2 2012, kört cirka 11.000 mil.
Snittar 0,48L/mil sen inköp 2017.

Har ingen aning om hur den går på vanlig diesel men jag märker inte av någon regenerering som en del skrivit om, bilen har till dags dato gått totalt 187212 km.

Den är ju lite dyrare så om jag inte hade haft rabatt genom jobbet är det tveksamt om jag tankat HVO100.

Kör riktigt gubb-eko och har varit nere på 0.41L/mil på en tankning, kör för det mesta endast till och från jobbet som är 5 mil enkel resa.

Kör på Michelin Pilot Sport 4 nu och tycker det går aningens tyngre än med Hancook Ventus Prime² som jag hade tidigare, kanske en ökning på 0,2L/100km mellan tummen och pekfingret dock så är det förstklassigt grepp i kurvor och i regn.

Men i alla fall, jag har läst att det är både lantbruksmaskiner och gamla golfar som tuffar på med HVO100 och rent kemiskt ska den vara nästan identisk med diesel.
Senast redigerad av 1 Jallemet, redigerad totalt 0 gånger.
#1457038
pb81 skrev:Det är väl framförallt pumpen som tar skada med HVO i exempelvis dieselfemman väl? Kul o veta om någon kör HVO i dieselfemman? =)
Taget ur luften eller finns det någon bekräftad källa på att dieselpumpen skulle må dåligt?

#1457048
Vad händer om bränslefiltret får sätta livet till (påminner om att det inte finns några som helst bevis för att detta skulle ske med HVO100)? Är det "bara" byte av filter och fortsätta köra, eller är hela motorn förstörd?
#1457112
Jallemet skrev: tis 03 aug 2021, 13:46
pb81 skrev:Det är väl framförallt pumpen som tar skada med HVO i exempelvis dieselfemman väl? Kul o veta om någon kör HVO i dieselfemman? =)
Taget ur luften eller finns det någon bekräftad källa på att dieselpumpen skulle må dåligt?
Nä inte taget ur luften det var ju en fråga, för jag vill minnas att motorn skall klara det men att pumpen kan få problem då hvo100 har högre densitet. Rätta mig om jag har fel.
#1457115
pb81 skrev:
Jallemet skrev: tis 03 aug 2021, 13:46
pb81 skrev:Det är väl framförallt pumpen som tar skada med HVO i exempelvis dieselfemman väl? Kul o veta om någon kör HVO i dieselfemman? =)
Taget ur luften eller finns det någon bekräftad källa på att dieselpumpen skulle må dåligt?
Nä inte taget ur luften det var ju en fråga, för jag vill minnas att motorn skall klara det men att pumpen kan få problem då hvo100 har högre densitet. Rätta mig om jag har fel.
Lägre densitet. Hade jag haft äldre D5a hade jag inte hållt mig från att köra HVO.
Det är mer byråkrati och certifikationer som hindrar skulle jag tro.

EN15940 specifikationen kom 2016. De motorer/bränslesystem som utvecklades till personbilar innan dess lär inte bli godkända av alla tillverkare. Lastbilssidan har bättre incitament att godkänna pga miljökrav för företagen, kolla Mercedes exempelvis.

https://trb.se/hvo100/
Senast redigerad av 2 KalleJ, redigerad totalt 0 gång.
#1457118
Ahh ok
Ja precis volvo vågar väl inte gå in och rekommendera hvo eftersom det kan ställa till det och de vill inte ha ansvaret. Men finns det någon här som kör på det? För motorn bör väl må bättre?

Väcker gammal tråd, har exakt samma fel[…]

Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]