Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sid128
#1456996
Hej, den stora fläkten startar ej och ger felkod inkonsekvent kontroll, fläkten går om jag lägger konstantström på, och har nu skiftat kontakt på styrdonet från den lilla fläkten till den stora, och då startar den, är det styrdonet på fläkten som pajjat? Stora fläkt drar ca 1.6A i start och 1,3A under drift.

P0483 rationality chek malfunktion var felkod, och stora motorn stannade på andra porten med, men den startade ju överhuvudtaget i allafall. Nån som har några idéer?
Mvh Marcus
av m2c
#1457204
Det låter ju onekligen så. Fläkten är ganska dyr i mitt tycke, iallafall till min bil så kostar den 4000 på trodo.
Försök få tag i bara styrdonet. Sök på artikelnumret på bildelsbasen.

Jag såg att det finns kinakopior på mitt styrdon. Men jag har tyvärr samma styrdon till bägge fläktarna och kan inte vänta på kinafrakt. Mitt styrdon har börjat leva sitt eget liv. Funkar ibland ibland inte, ofta kan det hoppa igång en stund efter jag slagit av bilen och köra fläktarna ett tag.

Om du känner någon som är händig, typ en gammal tv reparatör eller så kanske denna kan undersöka din styrenhet?
Min bekant som är elektronikkonstruktör tog med sig min dosa på sitt jobb igår för undersökning. Men han hittade inget uppenbart fel. Lite dåliga lödningar som han inte trodde skulle påverka funktionen som dock bättrades på.

Jag ska prova koppla i den idag igen, och med lite tur så funkar den tills den jag beställde från bildelsbasen kommer på posten.
av Sid128
#1457625
Likadant på min med bara ett styrdon, men den lilla fläkten funkade så inga överhettning, funderade på ett kinadon men hittade ett på bildelsbasen för 600, bytte och nu funkar båda fläktar och A/c
av m2c
#1458080
Efter mycket om och men funkat mina fläktar med. Fick köpa hela enheten komplett från skroten.

Fläktarna gick ibland. Samt med direkström så var säker på att det var styrenheten. Men den andra enhen jag köpte på skroten betedde sig exakt likadant. Gissar att den har strömövervakning på fläktarna och slår ifrån om den drar för mycket.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1458151
m2c skrev: mån 09 aug 2021, 11:35 Gissar att den har strömövervakning på fläktarna och slår ifrån om den drar för mycket.
Hade det problemet på en bil en gång. Jag fick smörja upp lagren i fläkten ordentligt för att det skulle fungera.
Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]