Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1456928
Kan bilen verkligen dra så mycket tjuvström så att det drar slut på ett helt batteri över en natt?

Vi pratar om ett nyköpt bilbatteri som stoppats in i en XC70 D4 AWD -15.

Batteriet är av märket yuasa. Modell YBX5110.

Mätt med multimeter så ligger spänningen på 3.12 Volt.

Tjuvström eller dött batteri efter bara två dagars användning?
#1456932
Har du mätt med polskorna av eller med den felande belastningen?, 3,12V är ju helt galet, ett urladdat batteri brukar väl ha en vilospänning på runt 9V, och batterier tycker inte om att bli så djupurladdade.
Drar något ut batteriet över en natt så är det mer än en liten krypström, prova dra säkringar, kan ju vara något relä som felar också.
#1456942
Börja med att ladda batteriet fullt och lägg av minskabeln och mät igen dagen efter, det kan vara självurladdning i batteriet. Även om det låter otroligt då batteriet är nytt.
Nästa steg är att lägga av pluskabeln och mäta med en amperemätare hur mkt den drar. Dock brukar bilarna dra lite extra när datorerna precis vaknat.

Om du konstaterat tjuvström kan du ju dra ur säkringarna en och en och amperemäta mellan stiften där tills du hittar en som drar mycket.
#1456948
I den bilen bör det ju sitta ett AGM batteri vilket detta inte verkar vara. Börja som tidigare sagt att ladda batteriet fullt, hur var laddstatusen när du monterade batteriet. Djupurladdar man batterier så tar de stryck på en gång och antalet laddcykler reduceras kraftigt. Man bör aldrig gå under ca 50% laddning på ett bilbatteri. 3,12 V som du uppmätt är inte korrekt så kolla om detta igen. Sedan ska du alltid nolla BMS i bilen så battericykelräknaren återställs och laddstatusen räknas om när du byter ett batteri.

Med en tångamperemeter mäter du enkelt direkt på matningskabeln i bilen hur många ampere den isåfall skulle tjyvdra. Det tar kanske 5-10 min innan datorerna i bilen gått ner i viloläge så efter detta bör du börja kolla förbrukningen. Om du ser att den tjyvdrar så får man börja leta vilken krets det är som drar genom att mäta på säkringarna som m2c beskrev.
#1456970
dannesk skrev: mån 02 aug 2021, 22:45 .. Man bör aldrig gå under ca 50% laddning på ett bilbatteri. ..
50% what..? :-o
Men förvisso, polspänning under 10.5V betraktas som djupurladdning och sådan sliter hårt på batteriet.
Och laddningsstatus under 50% under längre tid leder till oreparerbar sulfatering..
(saxat ur Biltemas manual:)
blybatteri.JPG
blybatteri.JPG (26.81 KiB) Visad 1048 gånger
#1456993
Alexas skrev:Batteriet mäter 3.56 Volt över polerna uttaget ur bilen.
Då är det ju något som är riktigt fel, drog bilen tjyvström innan du bytter batteriet. I vilket fall så har batteriet tagit skada av den låga laddningen och är nog skrot.
#1456998
Erik Å skrev:
dannesk skrev: mån 02 aug 2021, 22:45 .. Man bör aldrig gå under ca 50% laddning på ett bilbatteri. ..
50% what..? :-o
Men förvisso, polspänning under 10.5V betraktas som djupurladdning och sådan sliter hårt på batteriet.
Och laddningsstatus under 50% under längre tid leder till oreparerbar sulfatering..
(saxat ur Biltemas manual:)
Är batteriet (bly/syra) under runt 11,9V så är det helt urladdat och ligger man på 10,5V så är det nog slut. Går man under ca50% laddning så reduceras snabbt antalet laddningscykler batteriet kommer kunna hantera under sin livstid därför bör man inte gå under detta. Det du tagit från biltema gäller bly/syrabatterier, AGM sulfaterar inte och klarar djupurladdningar bättre men ca 50% gäller även där. Heavy Duty och Super Heavy Duty-batterier klarar betydligt lägre urladdningar men
Dessa motorer med dieselvärmare som används sliter hårt på batterierna under vintern och underhåller man inte batterierna om man laddar ur dom ofta så får man också byta ofta. Jag har övervakning på mitt batteri i Volvon så jag har koll på statusen på batteriet iom ofta kortkörningar och mkt diesevärmare för att undvika urladdningar under 50%.

batteri.jpg
batteri.jpg (92.26 KiB) Visad 981 gånger
ctek.jpg
ctek.jpg (80.91 KiB) Visad 978 gånger
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
#1456999
Nu har batteriet vilat över natten utanför bilen och klättrat upp till 6.6 Volt.

Rätta mig om jag har fel, men även om batteriet djupurladdas så ska väl ändå inte batteriet sjunka under cirka 11 volt om batteriet är friskt? För mig tyder det mesta på att felet sitter i batteriet, inte i bilen. Fabrikationsfel i batteriet. Det går inte ens att ladda upp med batteriladdare på grund av alldeles för lågt volt.

Eller har jag fel i mina antaganden?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]