Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1457361
Det är ingen gräns eller begränsning. Men förvarar man batteriet under 50% laddning så kan/kommer det börja bildas sulfater långsamt över tid.
Därför man laddar och eller tar av polerna över vintern...
Så montera större batteri om/när ni har möjlighet.

@Erik Å

Angående AGM:
"När svavelsyran frigörs från plattorna sugs den upp i glasfibermattan och kommer
därmed inte att sjunka ner mot botten som i ett vanligt batteri med fri flytande
elektrolyt."

"Och utöver detta har de alltså en fixerad av elektrolyt som medför att
problemen med sulfatering kan bemästras på ett bra sätt."

https://www.battericentralen.se/files/p ... teknik.pdf
#1457376
Alexas skrev: tis 03 aug 2021, 01:36 Batteriet mäter 3.56 Volt över polerna uttaget ur bilen.
Bara att slänga det batteriet direkt. Även om det var sprillans nytt och full-laddat dagen innan så skadar en sådan djupurladdning batteriet för mycket för det ska vara värt att rekonditionera, ladda och använda

Tex en glömd glödlampa kan ladda ur batteriet till den nivån och då har det skadats bortom räddning.
#1457693
peckapecan skrev:Det där med 50% gräns för urladdat batteri är bara bull****, batterier tar absolut ingen skada om det går under 12,2V som är 50%, passerar det 11V så börjar problemen med sulfatering.
Det är nog din helt personliga åsikt.
Om man ofta låter batteriet ligga under 50% så reduceras antalet laddcykler markant samt tar skada över tid om de inte laddas upp. Varför tror du dessa bilar med dieselvärmare förbrukar så mkt batterier när de inte underhålls och man låter kapaciteten droppa för lågt över tid?
Sulfatering börjar tidigare än 11V och då är batteriet redan så urladdat att det tagit skada och ett såpass urladdat batteri kommer inte ens tåla minusgrader. Förvarar man ett bly/syra batteri en längre tid t.ex. över vintern så kan processen med sulfatering t.om. börja även om batteriet ligger på ca 75% typ 12,4V.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]