Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1457004
Alexas skrev:Nu har batteriet vilat över natten utanför bilen och klättrat upp till 6.6 Volt.

Rätta mig om jag har fel, men även om batteriet djupurladdas så ska väl ändå inte batteriet sjunka under cirka 11 volt om batteriet är friskt? För mig tyder det mesta på att felet sitter i batteriet, inte i bilen. Fabrikationsfel i batteriet. Det går inte ens att ladda upp med batteriladdare på grund av alldeles för lågt volt.

Eller har jag fel i mina antaganden?
Det låter som att det är något fel med batteriet, det borde inte kunna gå så lågt kan jag tycka om något inte är helt galet i bilen. Jag skulle reklamera batteriet och skaffat ett AGM-batteri.
#1457033
Nog går det ju att få spänningen mot noll men det kräver en konstant förbrukare, typ när man glömt en lampa på i en äldre bil tex.

Ladda upp det asap så kommer det att funka hjälpligt men varje sån urladdning tär stort på kapaciteten, av min erfarenhet. Men ingen mening att köpa ännu ett batteri innan det är utrönt varför det dragit ur sådär.
#1457208
Anledningen till att du inte kan ladda det med batteriladdaren är att intelligenta laddare tror det är ett 6 volts batteri.
Ladda batteriet nån minut med startkablar från en annan bil om du inte har en gammal laddare utan elektronik hemma. (Även starthjälpslåda kan användas)
Koppla sedan fort som ögat in batteriladdaren innan strömmen hinner sjunka under 10volt så borde laddningen börja.
#1457318
dannesk skrev: tis 03 aug 2021, 09:54 Går man under ca50% laddning så reduceras snabbt antalet laddningscykler batteriet kommer kunna hantera under sin livstid därför bör man inte gå under detta. Det du tagit från biltema gäller bly/syrabatterier, AGM sulfaterar inte och klarar djupurladdningar bättre men ca 50% gäller även där.
Ärligt talat har jag aldrig sett 50%-begränsningen hos någon annan batteritillverkare. Vilken tur att jag inte kör med Biltema :-D :-D
Det som händer vid djupurladdning är bl.a. att batteriplattorna sväller och man stukar alltså hela konstruktionen förutom att sulfateringen tar fart och ger "irreversible capacity loss" redan efter något dygn. Klassiska batterier brukar överleva djupurladdning några gånger men det är alltså bråttom att ladda. Och förmodligen tappar de en del kapacitet varje gång det händer.
Det är fullt möjligt att AGM genom sin konstruktion är känsligare för djupurladdning, det skulle förklara åtskilliga haverier på små 12V / 7Ah-batterier som jag har råkat ut för...
Varför AGM inte skulle sulfatera får du gärna förklara, såvitt jag vet så är det samma kemi som i klassiska blybatterier dock med skillnaden att elektrolyten är bunden.. Och med betydligt mindre "reserv"-mängd vilken gör dem känsliga för överladdning och hög temperatur
#1457346
Erik Å skrev:
dannesk skrev: tis 03 aug 2021, 09:54 Går man under ca50% laddning så reduceras snabbt antalet laddningscykler batteriet kommer kunna hantera under sin livstid därför bör man inte gå under detta. Det du tagit från biltema gäller bly/syrabatterier, AGM sulfaterar inte och klarar djupurladdningar bättre men ca 50% gäller även där.
Ärligt talat har jag aldrig sett 50%-begränsningen hos någon annan batteritillverkare. Vilken tur att jag inte kör med Biltema :-D :-D
Det som händer vid djupurladdning är bl.a. att batteriplattorna sväller och man stukar alltså hela konstruktionen förutom att sulfateringen tar fart och ger "irreversible capacity loss" redan efter något dygn. Klassiska batterier brukar överleva djupurladdning några gånger men det är alltså bråttom att ladda. Och förmodligen tappar de en del kapacitet varje gång det händer.
Det är fullt möjligt att AGM genom sin konstruktion är känsligare för djupurladdning, det skulle förklara åtskilliga haverier på små 12V / 7Ah-batterier som jag har råkat ut för...
Varför AGM inte skulle sulfatera får du gärna förklara, såvitt jag vet så är det samma kemi som i klassiska blybatterier dock med skillnaden att elektrolyten är bunden.. Och med betydligt mindre "reserv"-mängd vilken gör dem känsliga för överladdning och hög temperatur
50% gränsen är inget speciellt för Biltema utan alla batterier fastän de inte skriver det. Du får googla och lära dig batterikunskap själv och varför AGM batterier inte sulfaterar, det bör du kunna göra det är ingen hemlighet.
agm.jpg
agm.jpg (37.6 KiB) Visad 309 gånger

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...