Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1456696
Jag plockade också av motorerna vid 7000 mil, nu har bilen rullat typ 14300 utan några problem.
Men som sagt, ska de tas bort så måste det göras rätt. :-)
av dannesk
#1456721
apersson850 skrev:
Micce1980 skrev:@Cotag, Ja vi kan snart ha en egen flik här om dessa avplockade elmotorer.
Det skulle vi kunna ha. Vi köpte en 2½ år gammal XC70, som alltid servats på verkstad (det var en förmånsbil). Där gör det sig ju aldrig besvär med att ta av parkeringsbromsmotorerna, så när jag (liksom du) inspekterade kunde jag konstatera att jag fick skära bort skruvarna, för de var inte längre möjliga att dela.
Jag plockar bort motorerna två gånger om året, istället för att köra med batterier eller allehanda elektroniska hjälpmedel. Mina skruvar är därför lika bra som när de var nya, och inte alls något besvär att demontera.
Varför måste du plocka av och backa motorerna 2ggr per år är min undran?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1456758
Så att jag kan göra service på bromsarna i samband med att jag byter mellan sommar- och vinterdäck. Då passar jag på att plocka isär bromsarna, göra rent, kolla damaskerna och att kolvarna rör sig som det ska, att beläggen inte har fastnat, att glidpinnarna är bra osv.
Gör jag det två gånger om året behövs det aldrig.

Skruvarna till bromsmotorerna, och oken, håller jag på det sättet i ett skick som gör att de alltid går lätt att ta bort. Inte som på den bilen där ingen rört dem på tre år och jag fick skära bort skruvarna för att få av bromsmotorerna. När man ska sätta på bromsmotorn igen gäller det att få dit den hela vägen, för fästöronen håller inte för att dra ner den med. Bara för att hålla den på plats. Lite silikon på gummipackningen håller den i gott skick och gör den "hal", så det är lätt att trycka dit motorn.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1456782
Jag lossade mina motorer under försommaren då jag hade av oken och renoverade dom. Det gick bra att lossa skruvarna även på en MY13 som aldrig varit delad förut, men då hade jag bra verktyg och bra arbetsställning på arbetsbänken. Lite snett fipplande under/bredvid/bakom bilen så är det nog som dömt att misslyckas tror jag, iallafall att få rent och ordentligt fixat innan återmontering.

Du menar Silikonfett antar jag apersson850? Inte Silikon i traditionell bemärkelse...
Användarvisningsbild
av Cotag
#1456784
Jag undrar lite försynt om ni även har rutiner för andra delar som normalt inte behöver demonteras från bilen.
Plockar ni tex ner avgasgrenrör och särar från turbo? Det är ju typiska grejor som brukar kärva att dela med åren annars. :-D
Användarvisningsbild
av apersson850
#1456785
MartinS skrev:Du menar Silikonfett antar jag apersson850? Inte Silikon i traditionell bemärkelse...
Silikonbaserat smörjmedel skulle jag skrivit.
Skruvarna som jag försökte demontera hade inte tillräckligt mycket kvar av Torxhålet. Det försvann i ett brunt rökmoln när jag fick ta i mer.

Angående rutinerna så ser jag till att det blir bytt olja även i exempelvis automatlådan och fyrhjulsdriften, trots att det (enligt Volvo) inte ingår i normala serviceåtgärder. Men jag tror inte på evigt liv för mekanik.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]