Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mittjagrullar
#1456568
Hej,

Ska byta bromsar bak och undrar lite hur man backar kolven(jag vet att det är elektrisk handbroms och kan backa den med vida)

Duger detta verktyg?

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000016990

Eller måste man ha ett verktyg likt denna(som man snurrar och trycker samtidigt)

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000019405


Det är en v70, 2.4d 2010 jag har


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av MartinS
#1456570
Efter att du backat handbromsen är det bara att pressa in kolven som på vilket annat ok som helst.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1456571
Finns ett gäng tube-klipp i ämnet, bifogar exempel.
Om du inte har vida/dice eller annat diagnosverktyg att backa med så är det enkelt att plocka av kontaktstycket på motorerna och backa med 12 volt.
av mittjagrullar
#1456575
Tack, såg någon video där dom snurrade samtidigt som dom pressade tillbaka kolven, tänkte så att man inte sabbar oken


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Glimmzz
#1456604
Testa som killen gör i detta klipp. Att ta bort elmotorn och backa den manuellt funkar men kan va lite bökigt om grejerna suttit.

Användarvisningsbild
av Cotag
#1456607
Plocka inte av elmotorn. Större delen av bilägarna som fått följdproblem verkar haft av motorn och inte fått dit den ordentligt igen, knäckt fästöronen, sabbat tätningen med rost inuti som följd m.m.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1456620
@Cotag, Ja vi kan snart ha en egen flik här om dessa avplockade elmotorer. En av saken jag faktiskt kollade innan vi köpte nuvarande bil då på förra bilen hade någon klåpare haft av de och ej fått de tillräckligt på plats. Bara att beställa delar och byta. Nu har jag både dice och ett 9v batteri med en kabelstump för detta ändamål :)
Användarvisningsbild
av apersson850
#1456680
Micce1980 skrev:@Cotag, Ja vi kan snart ha en egen flik här om dessa avplockade elmotorer.
Det skulle vi kunna ha. Vi köpte en 2½ år gammal XC70, som alltid servats på verkstad (det var en förmånsbil). Där gör det sig ju aldrig besvär med att ta av parkeringsbromsmotorerna, så när jag (liksom du) inspekterade kunde jag konstatera att jag fick skära bort skruvarna, för de var inte längre möjliga att dela.
Jag plockar bort motorerna två gånger om året, istället för att köra med batterier eller allehanda elektroniska hjälpmedel. Mina skruvar är därför lika bra som när de var nya, och inte alls något besvär att demontera.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1456688
Jag tror inte du är representativ för pöbeln
Så länge det görs rätt är det inte dumt, men det är sällan det görs rätt.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]