Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1456463
Tjena!

Jag har nyligen köpt en Volvo S80 D5 185hk 2007 som gått ca 18200 mil. :-)

Jag har inte haft någon volvo diesel innan så jag tänkte höra om ni tycker motorn går ok?

Service lampan lyser men i övrigt går bilen som den ska tycker jag. Lyfter man på oljelocket hör man ett "tjuff, tjuff, tjuff" och den ryker lite. Men det är inget tryck när jag känner med handen.

Tycker ni den låter OK för att vara en D5 eller för mycket? Om den har för högt ljud tar jag gärna tips på vad jag ska börja kolla upp, vakumslangar, swirl flaps, annat?

Länk till filmen:

(Varm motor)
#1456465
Jag googlade lite och det känns som det är samma problem som flertal D5 kan få, t.ex som denna?



^enligt klippet ovan kan det vara vacumet - detta är bara en referens dock möjligt att det inte är samma. Då jag inte haft diesel själv låter jag folk med D5or säga sitt
#1456467
Inte riktigt samma poppande ljud tycker jag. Din knackar mer men den andra poppar. Min D4 låter likadant som din och jag frågade mekanikern på volvo, han sa att det lät normalt. Kan tillägga att han frågade om bilen går normalt, ja svarade jag, ja då är det väl inga problem sa mekanikern haha.. Ljud hittar man över allt på en motor.
#1456859
UnleashFusion skrev: fre 30 jul 2021, 10:30 Jag googlade lite och det känns som det är samma problem som flertal D5 kan få, t.ex som denna?



^enligt klippet ovan kan det vara vacumet - detta är bara en referens dock möjligt att det inte är samma. Då jag inte haft diesel själv låter jag folk med D5or säga sitt
Tack för videon, ska absolut kolla slangen där även om jag tycker att den där låter lite mer än min gör.
#1456860
pb81 skrev: fre 30 jul 2021, 10:44 Inte riktigt samma poppande ljud tycker jag. Din knackar mer men den andra poppar. Min D4 låter likadant som din och jag frågade mekanikern på volvo, han sa att det lät normalt. Kan tillägga att han frågade om bilen går normalt, ja svarade jag, ja då är det väl inga problem sa mekanikern haha.. Ljud hittar man över allt på en motor.
Ok, ja det bästa vore ju om den ska gå så här :-)
Problemet är bara att jag inte haft någon D5a att jämföra med så jag vet inte vad som är en normal gång eller inte.
Sen tycker jag också att bilen vibrerar lite mer än vad den kanske borde, så ska kolla upp motorkuddarna.
#1456879
Ja gör det, åter kom gärna så vi får veta hur det går. Jag la av min felsökning eftersom verkstaden sa att det lät normalt. Men man vet ju aldrig, ibland vill de inte ha något att göra =)

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]