Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kaamos
#1456318
Hej,

Då detta är mitt första inlägg här på forumet så får ni säga till om jag är helt fel ute eller gör något galet.
Jag har en VOLVO V70 (III), D3 2.0 mk2, 2012.

För ett par veckor sedan tappade plötsligt bilen kraft när jag var ute och körde. Jag upptäckte också ett ljud jag inte hört tidigare. Det är ett pysande ljud när jag närmar mig 3000 varv ungefär.
Har kontrolleratfelkoder och de som varit aktuella är P00BD och P0100.

- Jag har försökt kontrollera slangar efter läckage men inte hittat något uppenbart.
Hittade dock en slang som verkade ha tappat slanglämman som jag rättade till, dock tror jag inte den var relaterad.

- Har försökt rengöra luftmassemätare utan någon förbättring.

Tittar jag på på nedan klipp så pekar det på att min luftmassemätare har givit upp då bilen går även utan sladden i.

Men kan jag lita på detta, är det så enkelt att om jag byter mätare så kommer problemet att vara löst?

Jag är inte alls kunnig på detta men försökt att med vänners hjälp försöka lösa det då tidigaste tiden verkstad är i september och det är rätt trist att vara utan bil på semestern.

Någon som har tips som kan hjälpa mig på vägen?
#1456341
Kanske samma problem som jag fick på min lika gamla XC70. Luftläckage på tryckröret mellan turbon och laddluftkylaren, samt för stora dräneringshål i botten på laddluftkylaren. Tillsammans gav de ett så stort luftflöde att det inte gick ihop med laddtrycket. Bilen gick ner till försiktighetsläge. Hördes ett väsande ljud om man gasade på vid stillastående.
Då visade den också felkoder på luftflödet. Det kunde ju vara givaren eller en läcka.
Med ny laddluftkylare, nytt rör under motorn och nya slangar mellan turbo och rör i ena änden och mellan rör och laddluftkylare i andra änden, så går den som om den vore ny igen.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
#1456368
Hördes ljudet även under körning för dig eller var det bara vid stillastående?
Hur kom du fram till att du även behövde byta laddluftkylaren? Gjorde du jobbet själv eller gjordes det på verkstad?
Användarvisningsbild
av LeifA
#1456381
Kan vara intercoolern som spruckit(frusit sönder). Be någon gasa ganska ordentligt och stå framför grillen och lyssna, man kan inte se hålet, det bara hörs fram ifrån. Har bytt någon sådan.
Kan även vara ett plaströr som går under motorn som ett fäste bryter ett hål i röret. Röret under brukar inte gå sönder utan man kör på något.
#1456404
kaamos skrev:Hördes ljudet även under körning för dig eller var det bara vid stillastående?
Hur kom du fram till att du även behövde byta laddluftkylaren? Gjorde du jobbet själv eller gjordes det på verkstad?
Förmodligen hördes ljudet vid körning också, men det hördes ju mest utanför, och det är förstås svårt att springa bredvid när man kör. Men det hördes tydligt vid stillastående, vilket var klart enklast att kolla.
Dock har bilen låtit lite annorlunda på sista tiden. Det är svårt att sätta fingret, eller om det nu är örat, på det när det gradvis förändras. Men det blir rätt tydligt när motorn plötsligt blir sitt rätta jag igen.

Att laddluftkylaren inte heller var bra syntes på den i underkanten, när bilen hissats upp och skyddsplåten under motorn demonterats. Jag tillhör de få civila XC70-ägare som har "polisplåten" under motor och växellåda. Bilar från 2012 har inte plaströret under motorn, utan aluminiumrör. Plaströret sprack titt och tätt, sa de på verkstaden. Däremot ger sig slangarna då och då. Men min bil har nu rullat 34000 mil, så även aluminiumröret kan tydligen ge upp då. En svets till just ett fästöra hade delvis ramlat bort, så där var ett hål stort som en lillfingernagel, ungefär.

Jag var på väg för att fira midsommar, med husvagnen bakom, när det här blev akut. På väg upp för Göteborgsbacken på Rv 40 från Jönköping blev belastningen tillräckligt hög för att ECM skulle inse att något var tokigt. Så det blev akutreparation på närmsta Volvohandlare, Nybergs i Jönköping. Fick suverän service av dem. Kom dit kl. 13:30 och 8:30 dagen efter var bilen körklar igen.
Bränsleförbrukningen sjönk så mycket att reparationen betalar sig själv på några tusen mil.
#1458272
Hej och tack för feedback och hjälp.

Jag tänkte bara berätta att efter gedigen felsökning visade det sig att vara ett trasigt tryckrör som orsakade det hela. Otroligt frustrerande men skönt att få det ordnat.

Det kostade mig ~2500 att få det fixat på verkstad.
#1458387
Igår på väg med husvagn på just RV40 en bit efter Jönköping med 15mil kvar hem tappade min bil orken... "motorservice erfordras"... icarsoften hittade "P00BD00, Air flow too high..." Kollade på mackans garage för 2 månader sedan, då hade han en spricka i slangen från ic:n till insuget...
Tydligen ganska vanligt, kollade med Bilia o slangeländet kostar 1700:- o enligt reservdelskillen beställs den tydligen ganska frekvent... sitter i nedre vänstra hörnet på baksidan av kylet. ska kolla min slang imorgon, vet att den är ett elände att få på igen då jag lossade den när jag spolade lådan i våras...

Kan säga att RV40 från Jkp till Gbg består av enbart branta uppförsbackar.... kändes iaf så när bilen gör 35-40km/t uppför... :( MÅNGA backar blir det... andades ut när vi kom upp för sista backen innan E6:an...

Ursäkta om jag lånar lite av tråden men undrar som trådskaparen, går det på nåt sätt att utesluta LMM?
Användarvisningsbild
av LeifA
#1458398
Kolla även slangen mellan insug och spjällhus, en kort slangbit. Har bytt en sådan också.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]